Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 5 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39336

Title: La motivación de logro mejora el rendimiento académico
Other Titles: Achievement Motivation Improves Academic Performance
Authors: García-Ramírez, José Miguel
Issue Date: 2016
Abstract: A través de los proyectos de innovación docente las universidades mejoran y consolidan la calidad de la educación que ofrecen, tomando la creatividad y visibilidad como claves de la motivación por competencias y logro. Método: La investigación se realiza durante el curso académico 2013-14, a través del proyecto de innovación docente “ReiDoCrea” de la Universidad de Granada. Los participantes (N=62, M=22.7, SD=6.6), estudiantes de la Facultad de Ciencias del Trabajo, se adscribieron voluntariamente al Grupo Experimental (n=30) o al Grupo Control (n=32). El grupo experimental participó en el proyecto, mientras que el grupo control no participó; los instrumentos utilizados fueron dos pruebas objetivas (pre y post) del programa de evaluación académica. Resultados: El análisis estadístico muestra que existen diferencias significativas entre los resultados obtenidos por el Grupo Experimental (M=83.6, SE=1.259, t(60)=3.748, p<.05, d=.95 r=.43) y el Grupo Control (M=77.25, SE=1.14). Conclusiones: En la innovación docente, la motivación por competencias y de logro es clave para desarrollar el pensamiento creativo y mejorar el rendimiento académico.
Abstract: Through teaching innovation projects universities improve and consolidate the quality of education they offer, taking creativity and visibility as the key to competence and achievement motivation. Method: The research study was conducted during the academic year 2013-14, through the teaching innovation project "ReiDoCrea" of the University of Granada. The participants (N=62, M=22.7, SD=6.6), students of the Faculty of Labour, voluntarily joined the Experimental Group (n=30) or the Control Group (n=32). The experimental group participated in the project, while the Control Group did not participate; the instruments used were two objective tests (pre and post), part of the academic program evaluation. Results: The statistical analysis shows that there are significant differences between the results obtained by the Experimental Group (M=83.6, SE=1.259, t(60)=3.748, p<.05, d=.95 r=.43) and the Control Group (M=77.25, SE=1.14). Conclusions: In teaching innovation, competence and achievement motivation is key to developing creative thinking and improving academic achievement.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 23 de diciembre de 2015 | Revisión: 26 de diciembre de 2015 | Aceptado: 26 de diciembre de 2015
Correspondencia: miguelgr@ugr.es
Series/Report no.: ReiDoCrea;5
Keywords: Innovación Pedagógica
Motivación
Teaching Method Innovations
Motivation
URI: http://hdl.handle.net/10481/39336
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Ramírez, J.M. La motivación de logro mejora el rendimiento académico. ReiDoCrea, 5: 1-8 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39336]
Appears in Collections:ReiDocrea, 5 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
5-1.pdf378.56 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada