Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 2 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37382

Title: De las creencias de la comunidad educativa sobre actividad física, a las políticas institucionales del centro educativo
Other Titles: From the beliefs of the school community about physical activity to the institutional policies of the educational center
Authors: Núñez-Rivas, Hilda Patricia
Campos-Saborío, Natalia
Holst-Schumacher, Ileana
Alfaro-Mora, Flory Virginia
Issue Date: 2015
Abstract: La originalidad de este artículo radica en contribuir a la comprensión de las creencias sobre actividad física que tiene la comunidad educativa, sustentadas en enfoques curriculares academicistas y positivistas, que rigen las políticas de actividad física en el centro educativo y que orientan las acciones cotidianas en esta área. La investigación de tipo cualitativa etnográfica (caso de estudio), se realizó en una escuela pública urbana en Costa Rica. Se obtuvo hallazgos que interpretan las creencias sobre actividad física de los niños y las niñas en la escuela y en la clase de educación física y cómo éstas afectan sus estilos de vida activos.
The originality of this article is based on the contribution to understand the educative community beliefs concerning physical activity, sustained in academic and positivist curriculum approaches, which guides the school policies about physical activity and define the daily actions in this school area. This ethnographic qualitative research (case of study) was performed in an urban public school in Costa Rica. The results show the interpretation of the beliefs related to physical activity in school and in physical education class, and how these beliefs affect the children´s active styles of life.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev192COL8;
Keywords: Creencias
Políticas educativas
Enfoques curriculares
Estilos de vida activos
Costa Rica
Beliefs
Educational policies
Curriculum approaches
Active life styles
URI: http://hdl.handle.net/10481/37382
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Núñez-Rivas, H.P.; et al. De las creencias de la comunidad educativa sobre actividad física, a las políticas institucionales del centro educativo. Profesorado, 19(2): 373-388 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37382]
Appears in Collections:Vol._19, 2 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev192COL8.pdf295.04 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada