Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Educación Física y Deportiva >
DEFD - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37336

Title: La educación física en las series de televisión españolas: ¿Ficción o realidad?
Other Titles: Physical education on spanish television series: ¿Fiction or reality?
Authors: Pérez López, Isaac José
Issue Date: 2013
Abstract: La mejora continua de la calidad docente requiere de una revisión periódica. En este sentido, la televisión puede ser un gran referente en la sociedad mediatizada actual. La finalidad del presente artículo es valorar la imagen que de la Educación Física se muestra en las series de televisión españolas. Para ello se ha realizado un análisis de contenido (mediante una ficha de análisis construida ad hoc) de las series “Compañeros”, “Física o Química” y “El Internado”, que se desarrollan en un contexto escolar. Los resultados obtenidos demuestran la utilización de una visión de la Educación Física excesivamente simplificada y alejada de la realidad que se propone desde el currículum oficial para contribuir a la formación integral del alumnado. Por tanto, dicha situación requiere que el profesorado del área tome conciencia de las graves implicaciones educativas que este hecho conlleva y no permanezca impasible ante ello.
Continuous improvement in teaching quality requires a periodical revision. In this sense, television can be a great reference within today's mass media society. The present article is aimed at evaluating the image of Physical Education as it is conveyed in Spanish TV series. Therefore, a content study -through an ad hoc analysis sheet- of the series "Compañeros", Física o Química" and "El Internado", which are set in school environments, has been carried out. According to the subsequent outcomes, the recurrent perception of Physical Education that is used is excessively simplified, unrealistic and does not comply with the subject official curriculum commitment to contributing to the integral training of the students. Hence, such a situation requires that the concerned area teaching staff be aware of the serious educational implications involved and it is vital that they not remain unresponsive to it.
Publisher: Red IRIS
Keywords: Educación física
Profesores
Series de televisión
Análisis de contenido
Physical Education
Teaching staff
TV series
Analysis of content
URI: http://hdl.handle.net/10481/37336
ISSN: 1577-0354
Citation: La educación física en las series de televisión españolas: ¿Ficción o realidad?. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(50): 199-216 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/37336]
Appears in Collections:DEFD - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PerezLopez_TelevisionDeporte.pdfArtículo en español304.24 kBAdobe PDFView/Open
PerezLopez_TelevisionSport.pdfArticle in English476.98 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada