Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 4 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37248

Title: Aportaciones para la educación psicomotriz, aprendizajes lectoescritores y la asimilación del esquema corporal en niños/as de 5 años
Other Titles: Contributions for Psychomotor Education, Learning of Reading and Writing Processes, and Assimilation of Body Scheme in 5-year-old Children
Authors: Aguilar Anisa, Ana
Llamas Salguero, Fátima
López-Fernández, Verónica
Issue Date: 2015
Abstract: El presente trabajo pone énfasis en destacar la importancia que posee la psicomotricidad en el alumnado de Educación Infantil. Se pretende concienciar tanto al ámbito escolar como al familiar sobre la relación entre psicomotricidad y el aprendizaje del alumnado. Para ello se analiza una serie de variables como los patrones básicos de movimiento, la lateralidad y los procesos lectoescritores. Los patrones básicos de movimiento se miden a través de la prueba de Santiuste, Martín Lobo y Ayala, (2005) que valora arrastre, gateo, marcha, triscado, carrera, tono muscular y control postural. Con la dominancia lateral se obtiene información del lado dominante en visión, audición, lateralidad manual y pédica, evaluado con la prueba neuropsicológica del Instituto de Neuropsicología y Educación, adaptado por Martín Lobo, García Castellón, Rodríguez y Vallejo (2011) y los procesos lectoescritores mediante un dictado de vocales, consonantes y números. Estas pruebas han sido aplicadas a una muestra de 30 alumnos de 5 años de edad del último curso de Educación Infantil. Los resultados nos indican que existe correlación entre un adecuado desarrollo psicomotor y un correcto aprendizaje de procesos lectoescritores.
Abstract: This paper emphasizes on the importance that has the motor skills in students of Primary Education. It aims to raise the awareness of the school environment and the family about the relationship between motor skills and student learning. To this end a number of variables is analyzed as the basic movement patterns, laterality and reading and writing processes. The basic movement patterns are measured through test Santiuste, Martin Lobo and Ayala (2005) that values creeping, crawling, running, unset, race, muscle tone and postural control. With lateral dominance information is obtained from the dominant side in vision, hearing, and PEDIS handedness, evaluated neuropsychological test Neuropsychology and Education Institute, adapted by Martin Lobo, Garcia Castellon, Rodriguez, and Vallejo (2011) and reading and writing processes through a dictate of vowels, consonants and numbers. These tests have been applied to a sample of 30 students from 5 years old the last year of kindergarten. The results indicate that there is a correlation between adequate psychomotor development and learning proper processes reading and writing.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 18 de agosto de 2015 | Revisión: 21 de agosto de 2015 | Aceptación/Publicación: 4 de septiembre de 2015 Correspondencia: fatima.llmas@unir.net
Series/Report no.: ReiDoCrea;4
Keywords: Lectura
Lateralidad cerebral
Reading
Lateral Dominance
Escritura
Writing
URI: http://hdl.handle.net/10481/37248
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Aguilar Anisa, A.; Llamas-Salguero, F.; López-Fernández, V. Aportaciones para la educación psicomotriz, aprendizajes lectoescritores y la asimilación del esquema corporal en niños/as de 5 años. Reidocrea, 4: 219-227 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/372483724837]
Appears in Collections:ReiDocrea, 4 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
AguilarAnisa_EducacionPsicomotriz.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada