Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36223

Title: Adopción y escuela: una revisión bibliográfica
Authors: Morenilla García, Noelia
Issue Date: 20-May-2015
Abstract: El principal objetivo de esta revisión bibliográfica es recopilar las principales obras publicadas sobre adopción y escuela desde el año 2000 hasta la actualidad, de forma que sirvan de orientación a aquellos profesionales interesados en investigar sobre escuela, familia y adopción. Dado que en la última década se ha incrementado notablemente el número de adopciones en España, ha surgido la necesidad de conocer cómo las experiencias vividas anteriormente por los niños adoptados influyen en su posterior desarrollo psicológico, afectivo y social. La mayoría de las obras revisadas coinciden en afirmar que este grupo de niños encuentran dificultades a la hora de adaptarse a la escuela, especialmente los adoptados internacionalmente en lo que se refiere al idioma, pero se van superando conforme el niño mejora su autoestima y crea vínculos con su entorno. Esta revisión permite comprobar que son escasos los estudios realizados sobre la adaptación escolar de estos menores, y por tanto, son pocas las orientaciones con las que los profesionales de la educación cuentan para facilitar la inclusión y adaptación de los niños y niñas adoptados.
The main aim of this review is to collect literature published on adoption and school from the year 2000 to the present, so that these can be used as orientation by those professionals interested in investigation about school, family and adoption. As a result of the increased number of adoptions in the last decade in Spain, there has emerged the need to know how previous experiences of adopted children influence their later psychological, emotional and social development. The majority of the reviewed documents agree that adopted children find some difficulties to accommodate to school, specially international adopted children in regard to the language, but these are overcoming when children improve their self-esteem and create links with their families, friends, environment… This review allows to check that there are few studies on school adjustment of adopted children, and therefore, there are few guidelines that education professionals can use to facilitate the integration and adaptation of adopted children.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado en Educación Primaria, mención Inglés
Keywords: Niños adoptados
Adopción
Adaptación escolar
Dificultades de aprendizaje
Revisión bibliográfica
Adopted children
Adoption
School adjustment
Learning difficulties
Literature review
URI: http://hdl.handle.net/10481/36223
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MorenillaGarcia_TFG.pdf715.57 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada