Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 9 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36050

Title: Mathematics meaning-making and its relation to design of teaching
Other Titles: Creación de significado matemático y su relación con el diseño en la enseñanza
Authors: Jaworski, Bárbara
Issue Date: Jun-2015
Abstract: This paper addresses the design of teaching to promote engineering students’ conceptual understanding of mathematics, and its outcomes for mathematical meaning-making. Within a developmental research approach, inquiry-based tasks have been designed and evaluated, through the use of competencies proposed for their potential to promote conceptual learning. A sociocultural frame draws attention to interactions between different cultural elements to address challenges to teaching related to student perspectives and the math-ematical meanings they develop. The paper recognizes tensions between design of inquiry-based practice and the outcomes of that practice, and demonstrates the need for new research to address mathematical meanings of a student community within a sociocultural frame.
En este trabajo se aborda el diseño de la enseñanza para promover la comprensión conceptual de las matemáticas por parte de estudiantes de ingeniería, y sus resultados para crear significado matemático. Dentro de un enfoque de investigación del desarrollo, las tareas se han diseñado y evaluado a través del uso de competencias propuestas por su potencial para promover aprendizaje conceptual. Un marco sociocultural llama la atención sobre las interacciones entre los diferentes elementos culturales para hacer frente a los retos de la enseñanza en relación a las perspectivas de los estudiantes y los significados matemáticos que desarrollan. El artículo reconoce las ten-siones entre el diseño de la práctica basada en la investigación y los resultados de esa práctica, y demuestra la necesidad de nuevas investigaciones para abordar los significados matemáticos de una comunidad estudiantil dentro de un marco sociocultural.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Description: A previous version of this paper was presented at the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), 6-10 February 2013, Manavgat-Side, Antalya, Turkey.
Series/Report no.: PNA;9(4)
Keywords: Functions
Mathematical meaning
Teaching
Enseñanza
Funciones
Significado matemático
URI: http://hdl.handle.net/10481/36050
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jaworski, B. Mathematics meaning-making and its relation to design of teaching. PNA, 9(4): 261-272 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36050]
Appears in Collections:Volumen 9

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA9(4)_JaworskiV3.pdf501.68 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada