Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 43 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/35561

Title: The participation of immigrant associations in multicultural school in southern Spain: some suggestions for cooperation
Other Titles: La participación de asociaciones de inmigrantes en escuelas multiculturales del sur de España: sugerencias para la cooperación
Authors: Soriano-Ayala, Encarnación
González-Jiménez, Antonio J.
Sleeter, Christine
Issue Date: Nov-2013
Abstract: Educators globally are struggling with how to serve newly arrived immigrant students. This article presents results of a qualitative study in the south of Spain, investigating contributions immigrant associations can make to multicultural schools. We conducted 55 interviews and one focus group with ilntnigrant associations, and 32 interviews with teachers and school directors. We found the teaching staff and immigrant associations willing and interested in cooperating to improving integration of immigrant children and youth. In particular, both groups saw immigrant associations as potential mediators. Afterward, two participating schools began to take significant steps toward collaborating with nearby immigrant associations.
Educadores de todo el mundo están preocupados por la forma de enseñar a los alumnos inmigrantes recién llegados. Este artículo presenta los resultados de un estudio cualitativo llevado a cabo en el sur de España. Esta investigaciíin analiza las contribuciones que las asociaciones de inmigrantes pueden aportar a las escuelas mu1ticulturales. Hemos llevado a cabo 55 entrevistas y un grupo de discusión con las asociaciones de inmigrantes, y 32 entrevistas con los maestros y directores de escuela. Encontramos al personal docente y a las asociaciones de inmigrantes dispuestos e interesados en cooperar para mejorar la integración de los niños y jóvenes inmigrantes. En particular, ambos grupos vieron a las asociaciones de inmigrantes como mediadoras potenciales y como una forma de enseñar al nuevo alumnado partiendo de sus fondos de conocimiento. Después, mostramos como dos escuelas participantes comenzaron a tomar medidas significativas hacia la colaboración con asociaciones de inmigrantes de su entorno.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Educación y Humanidades (Campus de Melilla)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Immigration
Immigrant associations
Intercultural education
Empowerment
Integration
Inmigración
Asociaciones de inmigrantes
Educación intercultural
Empoderamiento
Integración
URI: http://hdl.handle.net/10481/35561
ISSN: 1577-4147
Citation: Soriano-Ayala, E.; González-Jiménez, A.J.; Sleeter, C. The participation of immigrant associations in multicultural school in southern Spain: some suggestions for cooperation. Publicaciones, 43: 13-28 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/35561]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 43

Files in This Item:

File Description SizeFormat
SorianoAyala_MulticulturalSchool.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada