Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 4 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/3504

Title: ¿Qué comprensión de la fracción fomentan los libros de texto de matemáticas peruanos?
Other Titles: What understanding of fraction do the peruvian mathematics textbooks support?
Authors: Quispe, Wenceslao
Gallardo, Jesús
González, José Luis
Issue Date: Mar-2010
Abstract: Para valorar la comprensión de la fracción en Perú desde una perspectiva curricular, realizamos un análisis de 20 libros de texto peruanos de matemáticas (1963-2005). El análisis se fundamenta en la dimensión fenómeno-epistemológica de un modelo operativo para la interpretación de la comprensión en matemáticas. Se pone la atención sobre los significados, las representaciones e ilustraciones, la fenomenología y la orientación metodológica. Atendiendo a estos elementos, identificamos 3 periodos con carencias en la comprensión pero con una cierta evolución positiva en el tratamiento didáctico de la fracción. Con el propósito de mejorar esta situación, presentamos algunas recomendaciones que pueden resultar eficaces en el desarrollo de la comprensión de la fracción.
To assess the understanding of fraction in Peru from a curricular perspective, we performed an analysis of 20 Peruvian mathematics textbooks (1963-2005). The analysis is based on the phenomenon-epistemological dimension of an operative model for interpreting the understanding in mathematics. The attention is focused on the meanings, representations and illustrations, the phenomenology and the methodological orientation. From these elements, we identify three periods with limitations in the understanding but with a certain positive evolution in the pedagogical treatment of fraction. With the purpose of improving this situation, we present some recommendations that can help to develop the understanding of fraction.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)
Series/Report no.: PNA;4(3)
Keywords: Análisis fenomenológico
Comprensión
Fracción
Libros de texto
Análisis epistemológico
Matemáticas
Fraction
Textbooks
Phenomenological analysis
Epistemological analysis
Mathematics
Understanding
URI: http://hdl.handle.net/10481/3504
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Quispe, W., Gallardo, J. y González, J. L. (2010). ¿Qué comprensión de la fracción fomentan los libros de texto de matemáticas peruanos? PNA, 4(3), 111-131.
Appears in Collections:Volumen 4

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Quispe2010Que.pdf539.73 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada