Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 7 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34853

Title: Lugares comunes: la interdisciplinariedad como paradigma en las gramáticas de creación
Other Titles: Common places: interdisciplinarity as the paradigm in the grammars of creation
Authors: Méndez Fernández, Holga
Issue Date: Mar-2015
Abstract: Al hablar de interdisciplinariedad es necesario mencionar y presentar un pensamiento del límite y quizás un pensamiento límite que se cuestione sobre las dinámicas de creación que caracterizan el territorio de indeterminación del Arte actual, sin olvidar el hecho escultórico en particular. Hoy el panorama artístico y de creación es tan abierto y fluctuante que es difícil determinar sus límites. Pensar el límite será plantear y exponer los lugares comunes donde se da una tregua a esta velocidad de transformación, se abran miradas reflexivas en torno a ese espacio de generación de pensamiento, de imágenes y formas que es común o que aparece cuando dos o más disciplinas se interrelacionan e interactúan. Desde la literatura, el cine, pasando por la música y el arte –sus derivas y expansiones–, se trata de presentar el ámbito de la creación escultórica como paradigma de la interdisciplinariedad en las gramáticas de la creación. Así como, observar los espacios de relación (límites) o “lugares comunes” entre las artes como productores de obra y pensamiento.
When we speak of interdisciplinarity it is necessary to mention and present a thought on the limit and perhaps a limit-thought that inquire into the dynamics of creation that characterize the territory of indetermination of Contemporary Art, without forgetting the sculptural fact in particular. Today, the artistic creation is so open and fluctuating that is difficult to determine its limits. To think about the limit would be to suggesting and exposing the common places where there is a truce in the speed of the transformation, as well as opening reflexive glances around that space of generation of thought, images and forms that is frequent or that occurs when two or more disciplines are interrelated and interact. From literature, cinema, to music and art – their derives and expansions –, the objectives are: to introduce the scope of the sculptural creation as a paradigm of interdisciplinarity in the grammars of creation as well as to observe the spaces of relation (limits) or "common places" between the arts as producers of work and thought.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Disciplinas artísticas
Lo escultórico
Límite
Obra de arte
Pensamiento creador
Artistic disciplines
Creator thought
Limit
Sculptural scope
Work of art
URI: http://hdl.handle.net/10481/34853
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Méndez Fernández, H. Lugares comunes: la interdisciplinariedad como paradigma en las gramáticas de creación. DEDiCA, 7: 53-64 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/34853]
Appears in Collections:DEDiCA, 7 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
202-HOLGAMENDEZ.pdf174.77 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada