Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34549

Title: Contribuciones para la construcción de un enfoque de las neurociencias de y con la educación en la formación universitaria de pregrado en Ciencias de la Educación
Other Titles: Contributions for the construction of a Neurosciences perspective of and with Education in the undergraduate university of the Educational Sciences
Authors: Bacigalupe, María de los Ángeles
Mancini, Verónica Andrea
Issue Date: 2014
Abstract: En el presente trabajo nos proponemos desarrollar una contribución a la formación universitaria en Ciencias de la Educación en el área de las Neurociencias que atienda a la formación en competencias y el desempeño en aulas heterogéneas. Definimos aspectos fundantes de lo que llamamos una Neurociencia de y con la Educación y la diferenciamos de cualquier intento aplicacionista de las Neurociencias a la Educación. Consideramos que sólo una mirada integradora podrá formar graduados universitarios en Ciencias de la Educación que puedan desarrollar competencias profesionales con la flexibilidad cognitiva y la phronesis aristotélica que la sociedad contemporánea requiere como docente y como investigador y, eventualmente, como extensionista.
In the present work our objective is to develop a contribution to the education of university undergraduates in Educational Sciences on Neurosciences that counts for the development of competences and performance in heterogeneous classrooms. We define foundational aspects of what we call Neuroscience of and with Education, and we remark the difference between this one and any intention of applicability of Neurosciences to Education. We consider that only an integrative perspective will give rise to university graduates in Educational Sciences who are able to develop professional competences with the cognitive flexibility and Aristotelian phronesis that the contemporaneous society requires, acting as teachers, researchers and, in occasions, also extensionists.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183COL13;183
Keywords: Neurociencia de y con la Educación
Ciencias de la Educación
Formación en competencias
Aulas heterogéneas
Neuroscience of and with Education
Educational Sciences
Training on competences
Heterogeneous classrooms
URI: http://hdl.handle.net/10481/34549
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bacigalupe, M.A.; Mancini, V.A. Contribuciones para la construcción de un enfoque de las neurociencias de y con la educación en la formación universitaria de pregrado en Ciencias de la Educación. Profesorado, 18(3): 431-440 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34549]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183COL13.pdf147.56 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada