Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34544

Title: Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas
Other Titles: Teaching of Relationship between the digital competencies of primary school teachers and the educational use of technology in the classroom
Authors: Vargas-D'Uniam, Jessica
Chumpitaz-Campos, Lucrecia
Suárez-Díaz, Guadalupe
Badia, Antoni
Issue Date: 2014
Abstract: Esta investigación es de enfoque cuantitativo y tiene como objetivo identificar la relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Con este propósito se aplicaron encuestas a un grupo de 127 docentes de 6° grado de primaria y 5° grado de secundaria en 40 escuelas pertenecientes a nueve distritos de Lima. El estudio permitió identificar tres grupos de competencias: tecnológicas básicas, pedagógicas y tecnológicas complejas, encontrándose mayor presencia de las primeras, seguidas por las competencias pedagógicas y finalmente, las competencias tecnológicas complejas. Asimismo, se han identificado dos tipos de uso de las tecnologías en las aulas: personal-profesional y con el alumnado en el salón de clase, confirmándose que a nivel personal-profesional, los recursos más utilizados por el profesorado son el procesador de textos e Internet, en tanto que el uso con el alumnado está centrado en la organización del trabajo en el aula y, con menos frecuencia, en la interacción con los alumnos. Se aprecian además, correlaciones bajas entre las competencias digitales de los profesores y la frecuencia de uso educativo de las tecnologías en las aulas, aunque la correlación es mayor con las competencias complejas.
This investigation has a quantitative approach and has as principal aim identify the relationship between the Basic Education teachers' digital competencies and the educational use of Information and Communication Technologies (ICT). With this intention survey was applied to a group of 127 teachers of 6th degree of primary and 5th degree of secondary in 40 schools of nine districts of Lima. From the obtained information, three groups of competencies were identified: basic technological, pedagogic and complex technological, being major the presence of the first ones, followed by the pedagogic competencies and finally, the complex technological competencies. Likewise, there have been identified two types of technological use in the classrooms: personnel-professional and with the student in the class, being confirmed that in personnel-professional level, the resources most used by the professorship are the processor of texts and Internet, and the use with the students is centred on the organization of the work in the classroom and with fewer frequency on interaction with pupils. Also low correlations exist between the digital competencies of teachers and the frequency of educational use of the technologies in the classrooms, nevertheless there is a major correlation with the complex technological competencies.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183COL9;183
Keywords: Competencias digitales de profesores
Uso educativo de las tecnologías
Educación Básica Regular
Teachers' digital competencies
Educational use of technologies
Basic Regular Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/34544
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vargas-D'Uniam, J.; et al. Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas. Profesorado, 18(3): 361-377 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34544]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183COL9.pdf507.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada