Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34540

Title: Caminos de aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas: objetivos, tareas y evaluación
Other Titles: Learning paths in training mathematical teachers: goals, tasks and assessment.
Authors: Gómez, Pedro
González, María J.
Romero, Isabel
Issue Date: 2014
Abstract: Inspirados en la idea seminal de Simon sobre trayectoria hipotética de aprendizaje, en este artículo introducimos la noción de camino de aprendizaje de una tarea. Con base en esa noción, presentamos un procedimiento para caracterizar un objetivo de aprendizaje. Mostramos la utilidad de este tipo de caracterización en dos aspectos de la práctica del profesor de matemáticas: el análisis de la contribución de una tarea y una secuencia de tareas al logro de un objetivo de aprendizaje; y la recolección y análisis de información para la evaluación del aprendizaje. Ejemplificamos y reflexionamos sobre estas ideas en el contexto de programas de formación permanente de profesores de matemáticas de secundaria.
Inspired in Simon’s seminal idea of hypothetical learning trajectory, in this article we introduce the notion of learning path of a task. Based on this notion, we present a procedure for characterizing a learning goal. We show the usefulness of this kind of characterization in two aspects of mathematics teachers’ practice: analyzing the contribution of a task and of a sequence of tasks to the attainment of a learning goal; and collecting and analyzing information for learning assessment. We illustrate and reflect on these ideas and procedures in the context of secondary mathematics teacher education programs.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183COL7;183
Keywords: Análisis y mejora de tareas
Caminos de aprendizaje
Evaluación
Formación de profesores de matemáticas
Objetivo de aprendizaje
Trayectoria hipotética de aprendizaje
Analysis and tasks improvement
Learning paths
Assessment
Mathematics teachers training
Learning goal
Hypothetical learning trajectory
URI: http://hdl.handle.net/10481/34540
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gómez, P.; González, M.J.; Romero, I. Caminos de aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas: objetivos, tareas y evaluación. Profesorado, 18(3): 319-338 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34540]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183COL7.pdf213.24 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada