Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34535

Title: Las competencias investigadoras del profesor universitario: la percepción del propio protagonista, de los alumnos y de los expertos
Other Titles: Professor's research competencies: their own perception and perception of students and experts
Authors: Mas Torelló, Óscar
Issue Date: 2014
Abstract: otros motivos por la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), que modifican el contexto donde el profesor universitario desarrolla su trabajo y las funciones que tiene asignadas, conllevando esto la necesidad de adquirir y/o desarrollar nuevas competencias para dar respuesta de forma adecuada a estas nuevas funciones exigidas. Para abordar satisfactoriamente estas nuevas necesidades formativas, delimitamos el perfil competencial que debe poseer el mencionado profesional para desarrollar adecuadamente los nuevos requerimientos de la función investigadora. Para delimitar este perfil competencial del profesor universitario se ha realizado una investigación fundamentalmente descriptiva que combina metodologías cuantitativas y cualitativas, triangulándose diferentes técnicas (cuestionarios, entrevistas y grupos de discusión) y fuentes de información (profesorado, expertos y alumnos). Por las lógicas limitaciones de espacio, en este artículo únicamente abordamos los datos obtenidos, desde los diferentes informantes (alumnos, profesores y expertos), de las 4 competencias investigadoras establecidas (diseñar, desarrollar y evaluar proyectos de investigación; organizar y gestionar eventos científicos; elaborar material científico; comunicar y difundir avances científicos) y los datos más significativos de las 30 unidades competenciales en que se desglosan; pero no hacemos mención de las competencias y unidades competenciales referentes a la función docente. Finalmente, concretamos las áreas prioritarias de formación del profesorado universitario en referencia a la función investigadora, siendo estas: elaboración y asesoramiento de investigaciones, aspectos burocráticos y procesos administrativos, elaboración de programas de difusión de producciones científicas, los aspectos relacionados con las relaciones personales, dirección y gestión de personas y grupos y, por último, creación de sinergias y relaciones con otras instituciones, grupos, etc.
Universities are involved in intense transformation moments that have been caused by motives as European Higher Education Area implementation. This transformation is changing professor’s professional setting where they develop their work. In turn, professor’s role is changing as well. These changes entail the acquisition and development of new competencies that are necessary to suitably meet needs of this new role. To successfully meet these new training needs, we define this professional’s competence profile to suitably develop new requirements of the research role. To this end, we carry out a descriptive research that mixes quantitative methods with qualitative methods, and triangulates instruments (questionnaires, interviews, and focus groups) and sources (professors, experts, and students). We consider pertinent to talk about two kinds of professor’s competencies. These are research competencies and training competencies. In this article are only showed results of analysis of 4 research competencies (to design, to develop and to assess research projects; to organize and to manage scientific events; to develop scientific material; to inform and to disseminate scientific progresses) and the most meaningful details of the 30 unities of competencies in which the research competencies are broken down. At last, we define professor’s main training areas in relation with the research role. These are: development and advice of researches, bureaucratic and administrative processes, development of dissemination programs of scientific productions, personal relationships, people management and group management, and finally development of synergies and relations with other institutions, groups, etc.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183COL4;183
Keywords: Competencias
Profesor universitario
Investigación
Educación superior
Competencies
University teacher
Research
Higher education
URI: http://hdl.handle.net/10481/34535
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Mas Torelló, O. Las competencias investigadoras del profesor universitario: la percepción del propio protagonista, de los alumnos y de los expertos. Profesorado, 18(3): 255-273 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34535]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183COL4.pdf217.35 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada