Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Investigaciones Sobre Lectura >
ISL - Número 2 - julio 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33864

Title: Caracterización de las competencias transversales. La competencia lectora: identificación del nivel de logro
Authors: Ostria Baltazar, Claudia E.
López Padilla, María G.
Valenzuela González, Jaime R.
Issue Date: Jul-2014
Abstract: El estudio indaga qué características distinguen a lectores competentes, mediante el paradigma postpositivista y la aplicación de los métodos mixtos para determinar el nivel de logro en estudiantes. Se realizó con escolares de primero y segundo grado de secundaria de la Ciudad de México. Primero se realizó un estudio cualitativo: seis entrevistas semiestructuradas a alumnos considerados por docentes, compañeros y ellos mismos, como competentes lectores. Ello permitió identificar cualidades de la competencia. En la segunda etapa, cuantitativa, con 70 alumnos, mediante instrumento auto-reporte, 40 ítems en escala Likert, se midieron cuatro dimensiones de la competencia lectora. Se analizaron resultados de entrevistas e instrumentos. En la cuantitativa: análisis descriptivo, psicométrico y de relaciones que permitieron observar el desarrollo de la competencia lectora para responder cuestionamientos motivo de investigación. Se obtuvieron resultados: identificación y caracterización de los buenos lectores. Las conclusiones sugieren mejorar y ampliar la investigación, así como un programa complementario.
The main purpose of this investigation is to know what makes a competent reader, through post positivism paradigms and through some methods that were apply to determinate the level of improvement that was achieve by students. The target were kids of first and second grades of middle school in Mexico City. The first phase was a qualitative study: Six semi structured interviews to considered competent readers students. The second part was quantitative and it implied the autoreport instrument of 40 items in Likert scale to 70 students, to measure four dimensions of reading literacy. The final phase was to analyze the results of both strategies. Quantitative: Descriptive, psychometric and relation analysis to know the reader literacy development in order to answer questions. As well, results were obtained: identification and characterization of the good readers. Finally there are some conclusions to improve and amplify the investigation, as well as a complementary program.
Sponsorship: Asociación Española de Comprensión Lectora
Publisher: Asociación Española de Comprensión Lectora
Keywords: Competencias
Lectura
Características
Nivel
Skills
Reading
Characteristics
Level
URI: http://hdl.handle.net/10481/33864
ISSN: 2340-8685
Citation: Ostria Baltazar, C.E.; López Padilla, M.G.; Valenzuela González, J.R. Caracterización de las competencias transversales. La competencia lectora: identificación del nivel de logro. ISL, 2: 32-43 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33864]
Appears in Collections:ISL - Número 2 - julio 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ISL 2-4 OSTRIA, LOPEZ & VALENZUELA.pdf504.15 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada