Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33526

Title: Aplicación del aprendizaje basadoo en problemas para la formación de alumnado de educación en atención a la discapacidad
Other Titles: Problem-Based Learning as a way to teach Education students how to support people with disabilities
Authors: Fernández-Jiménez, Carolina
López-Justicia, María Dolores
Fernández Cabezas, María
Polo Sánchez, María T.
Issue Date: 2014
Abstract: El Espacio Europeo de Educación Superior conlleva la necesidad de utilizar metodologías activas y estrategias de evaluación capaces de desarrollar la adquisición de competencias para una formación integral del alumnado. El presente trabajo describe la implementación de un proyecto de innovación basado en la aplicación del aprendizaje basado en problemas (ABP), dirigido a alumnado de educación que cursa materias relacionadas con la atención a la discapacidad. El objetivo es favorecer el desarrollo de competencias básicas para su futuro personal y profesional: capacidad de organización y planificación, comunicación oral y escrita, trabajo en equipo, habilidades interpersonales y reconocimiento y respeto hacia la discapacidad. Se diseñaron como instrumentos de evaluación, rúbricas y cuestionarios tipo Likert. Los resultados muestran que en la competencia reconocimiento y respeto hacia la discapacidad, el alumnado obtiene máximos niveles de desempeño; sin embargo, en trabajo en equipo y comunicación oral y escrita, los cambios no han sido tan acentuados. La valoración positiva del alumnado hacia la metodología parece justificar la idoneidad del ABP y la continuación de estas experiencias.
The launching of the European Higher Education Area calls for a new educational paradigm, one involving active methodologies and evaluation strategies that focus on skill-building as the means to achieve the comprehensive education of students. This paper describes the implementation of an innovation project based on the application of one of these active methodologies, Problem-Based Learning (PBL), for Education students enrolled in courses that address disability awareness. PBL is applied to contribute to the development of basic competencies that will be useful in the students' personal and professional future: planning and organisational skills, written and oral communication, teamwork, interpersonal skills and recognition of and respect towards disability. Various evaluation instruments were designed, such as rubrics and Likert-type questionnaires. The results show that recognition of and respect towards disability is the competence in which the students attain the highest levels of performance after using PBL; however, with regard to teamwork and oral and written communication, the changes were not as significant. The students' positive assessment of the methodology suggests that PBL is appropriate and that this type of experience should be continued.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182COL11;182
Keywords: Aprendizaje basado en problemas
Competencias
Discapacidad
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Formación
Problem-based learning
Competences
Disability
European Higher Education Area (EHEA)
Education training
URI: http://hdl.handle.net/10481/33526
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández-Jiménez, C.; et al. Aplicación del aprendizaje basadoo en problemas para la formación de alumnado de educación en atención a la discapacidad. Profesorado, 18(2): 335-352 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33526]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182COL11.pdf485.13 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada