Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33524

Title: La interacción social en el contexto del aula de Educación Física
Other Titles: The social interaction within the physical education classroom
Authors: González Plate, Lylian
Rivera García, Enrique
Trigueros Cervantes, Carmen
Issue Date: 2014
Abstract: El artículo presenta los resultados parciales de una investigación sobre las representaciones sociales de la Educación Física construidas por los futuros docentes. Específicamente, abordaremos la comprensión de las formas de relación presentes en el aula de Educación Física (EF) y la manera en que inciden en las percepciones y emociones vividas por los alumnos en la clase. El estudio ha sido realizado a partir del análisis cualitativo de 142 narrativas autobiográficas de estudiantes de primer curso de los grados de Pedagogía en Educación Básica, Parvularia y EF en Chile. Los principales hallazgos identificaron a los profesores y a los estudiantes situados muy distantes. Así mismo los alumnos critican el autoritarísmo del docente. Un sector significativo de estudiantes ha percibido una asignatura de bajo valor social, entendida como un espacio recreativo antes que educativo. El enfoque darwinista de la asignatura denunciado en las narrativas de los alumnos provoca, según ellos, situaciones de discriminación y burla en la clase por parte del docente y algunos compañeros, hacia aquellos estudiantes con menor competencia motriz.
The article presents the partial results of a research about the social representations of physical education built by the future teachers. Specifically, we address the understanding of the different types of relationships present in Physical Education (PE) classroom, and how they affect perceptions and emotions experienced by the students of the class. The study was performed from the qualitative analysis of autobiographical narratives of 142 first-year students in Pedagogy in Basic Education, Early Childhood and PE grades in Chile. The main findings identified a distant relation between students and teachers. Furthermore, students criticized teacher’s authoritarianism. A significant group of students perceived the subject with a low social value and they understood it as recreational instead of educative. The Darwinist approach of the subject was denounced in the narrative of the students as they say that it leads to discrimination and mockery situations towards those students with less developed motor skills.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182COL9;182
Keywords: Clima de aula
Investigación cualitativa
Relato autobiográfico
Percepciones y emociones de los estudiantes
Classroom’s atmosphere
Qualitative research
Autobiographical story
Students’ perceptions and emotions
URI: http://hdl.handle.net/10481/33524
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Plate, L.; Rivera García, E.; Trigueros Fernández, C. La interacción social en el contexto del aula de Educación Física. Profesorado, 18(2): 305-320 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33524]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182COL9.pdf278.11 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada