Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33511

Title: Familias y escuelas en tres centros educativos: en busca de relaciones compartidas
Other Titles: Families and schools in three education centres: Looking for shared relationships
Authors: Martínez Pérez, Sandra
Issue Date: 2014
Abstract: El presente artículo nace de la investigación llevaba a cabo mediante la tesis doctoral: “La relación familia – escuela. La representación de un espacio compartido”. La finalidad de éste no es hacer una fundamentación teórica sobre la evolución conceptual de la diversidad familiar, ni el papel del centro educativo. Sino más bien, a partir de los estudios de caso realizados en tres escuelas públicas de educación infantil y primaria (2 en Barcelona y 1 en Tenerife), conocer, describir, analizar e interpretar los tipos de relaciones que se establecen entre ambas instituciones, a través de las vivencias y concepciones de la comunidad educativa participante en este estudio (familias, docentes, personal no docente y alumnado). Para ello, se ha focalizado la mirada en cuatro elementos fundamentales: 1) la elección y llegada a la escuela de todos los implicados; 2) la política que se desarrolla, en el centro, en términos de relaciones, mediante los documentos internos; 3) la identificación de mecanismos y estrategias que se ponen juego y; 4) la presentación de posibles líneas de actuación propuestas por los propios participantes de la investigación.
This article emerges from the PhD research carried out, titled: “The relationship family-school. The representation of a shared space”. It goal is not to build a theoretical basis of the conceptual evolution of family diversity, nor the role of school. But rather to know, describe, analyze and interpret the kind of relationships that are established between family and school through the experience and conception of the educational community (families, teachers, non-teaching school staff and pupils) that participates in this research, which is based on the case studies developed in three Spanish primary -including Kindergarten- state schools (two of them in Barcelona and one in Tenerife). In order to this objective the focus has been centred on four fundamental elements: 1) selection and arrival at the school of all the members involved; 2) the policy that is developed in the school through the internal documents in terms of relationships; 3) the identification of mechanisms and strategies that are brought into play and; 4) the presentation of possible courses of action suggested by the actual participants of the research.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182ART7;182
Keywords: Diversidad
Mecanismos y estrategias de relación entre familia y escuela
Comunidad educativa
Encuentros formales e informales
Estudio de casos
Investigación cualitativa
Diversity
Mechanisms and strategies of relationship between family and school
Educational community
Formal and informal meetings
Case studies
Qualitative research
URI: http://hdl.handle.net/10481/33511
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Pérez, S. Familias y escuelas en tres centros educativos: en busca de relaciones compartidas. Profesorado, 18(2): 117-133 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33511]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182ART7.pdf183.6 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada