Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 30/2 - 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33422

Title: La interculturalidad en el sistema educativo, logros y retos
Other Titles: Interculturality in the educational system, achievements and challenges
Authors: Garreta Bochaca, Jordi
Issue Date: 2014
Abstract: La diversidad cultural ha evolucionado de forma diversa en las aulas españolas, de no ser tomada prácticamente en cuenta a un importante reconocimiento en la documentación (aunque menos en la práctica) por la llegada de alumnado y familias de origen extranjero. Pero esta incorporación se encuentra con un sistema educativo que tiene importantes retos de futuro (mejora de las competencias para una mejor adaptación al mercado laboral, necesidad de corregir el abandono escolar, necesidad de potenciar la continuidad a los niveles postobligatorios, etc.). El artículo analiza, desde una perspectiva metodológica cualitativa y centrada la parte empírica en Cataluña, en el proceso de escolarización del alumnado de origen extranjero. Concretamente en cómo han vivido el proceso miembros de equipos directivos de centros escolares, docentes y madres y padres de alumnado.
Cultural diversity has been dealt with in various ways in Spanish classrooms, from practically not being taken into account to receiving major recognition in documentation (although less in practice) given the arrival of foreign-origin pupils and families. However, this incorporation is in an educational system with serious future challenges (improving skills to adapt better to the job market, reducing the drop-out rate, reinforcing continuity to non-mandatory levels, etc.). This article analyses, from a qualitative methodological perspective with the empirical focus on Catalonia, the process of schooling foreign-origin pupils. The specific emphasis is on the experience of this process among members of the school management teams, teachers, and parents of pupils.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Inmigración
Immigration
Escolarización
Schooling
Políticas educativas
Educational policies
Expectativas educativas
Educational expectations
Gestión del proyecto escolar-educativo
Management of the school-educational project
URI: http://hdl.handle.net/10481/33422
ISSN: 2340-2792
0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Garreta Bochaca, J. La interculturalidad en el sistema educativo, logros y retos. Gazeta de Antropología, 30(2): artículo 03 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33422]
Appears in Collections:Nº 30/2 - 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA30-2-03J_Garreta.pdf760.77 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada