Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 9 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33233

Title: (Dis)orientation and spatial sense: topological thinking in the middle grades
Other Titles: (Des)orientación y sentido espacial: pensamiento topológico en los grados intermedios
Authors: Freitas, Elizabeth de
McCarthy, Mary Jean
Issue Date: Sep-2014
Abstract: In this paper, we focus on topological approaches to space and we argue that experiences with topology allow middle school students to develop a more robust understanding of orientation and dimension. We frame our argument in terms of the phenomenological literature on perception and corporeal space. We discuss findings from a quasi-experimental study engaging 9 grades 5-8 students (10-13 years old) in a 6-week series of school-based workshops focused on knot theory. We discuss video data that shows how students engage with the intrinsic disorientation of mathematical knots through the use of gesture and movement.
En este trabajo, nos centramos en enfoques topológicos del espacio y sostenemos que las experiencias con topología permiten a los estudiantes de secundaria desarrollar una comprensión más sólida de la orientación y de la dimensión. Enmarcamos nuestro argumento en términos de la literatura fenomenológica de la percepción y el espacio corpóreo. Discutimos los hallazgos de un estudio cuasi-experimental con 9 estudiantes de quinto a octavo curso (10 a 13 años) que participaron en talleres sobre la teoría de nudos durante 6 semanas. Discutimos los datos de vídeo que muestran cómo los estudiantes se involucran con la desorientación intrínseca de los nudos matemáticos mediante el uso del gesto y movimiento.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Description: This document was originally published as Freitas, E.& McCarthy, MJ. (2013).(Dis)Orientation and spatial sense: Topological thinking in the middle grades. In B. Ubuz, Ç. Haser, & M. A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of European Research in Mathematics (pp. 615-624). Antalya, Turkey.
Series/Report no.: PNA;9(1)
Keywords: Body
Geometry
Knots
Orientation
Phenomenology
Topology
Cuerpo
Fenomenología
Geometría
Nudos
Orientación
Topología
URI: http://hdl.handle.net/10481/33233
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Freitas, E. & McCarthy, MJ. (2014). (Dis)orientation and spatial sense: Topological thinking in the middle grades. PNA, 9(1), 41-51. [http://hdl.handle.net/10481/33233]
Appears in Collections:Volumen 9

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Freitas2014PNA9(1)Dis)orientation.pdf436.74 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada