Mostrar el registro sencillo del ítem
(Dis)orientation and spatial sense: topological thinking in the middle grades
dc.contributor.author | Freitas, Elizabeth de | |
dc.contributor.author | McCarthy, Mary Jean | |
dc.date.accessioned | 2014-09-29T06:37:10Z | |
dc.date.available | 2014-09-29T06:37:10Z | |
dc.date.issued | 2014-09 | |
dc.identifier.citation | Freitas, E. & McCarthy, MJ. (2014). (Dis)orientation and spatial sense: Topological thinking in the middle grades. PNA, 9(1), 41-51. [http://hdl.handle.net/10481/33233] | es_ES |
dc.identifier.issn | 1887-3987 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/33233 | |
dc.description | This document was originally published as Freitas, E.& McCarthy, MJ. (2013).(Dis)Orientation and spatial sense: Topological thinking in the middle grades. In B. Ubuz, Ç. Haser, & M. A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of European Research in Mathematics (pp. 615-624). Antalya, Turkey. | es_ES |
dc.description.abstract | In this paper, we focus on topological approaches to space and we argue that experiences with topology allow middle school students to develop a more robust understanding of orientation and dimension. We frame our argument in terms of the phenomenological literature on perception and corporeal space. We discuss findings from a quasi-experimental study engaging 9 grades 5-8 students (10-13 years old) in a 6-week series of school-based workshops focused on knot theory. We discuss video data that shows how students engage with the intrinsic disorientation of mathematical knots through the use of gesture and movement. | es_ES |
dc.description.abstract | En este trabajo, nos centramos en enfoques topológicos del espacio y sostenemos que las experiencias con topología permiten a los estudiantes de secundaria desarrollar una comprensión más sólida de la orientación y de la dimensión. Enmarcamos nuestro argumento en términos de la literatura fenomenológica de la percepción y el espacio corpóreo. Discutimos los hallazgos de un estudio cuasi-experimental con 9 estudiantes de quinto a octavo curso (10 a 13 años) que participaron en talleres sobre la teoría de nudos durante 6 semanas. Discutimos los datos de vídeo que muestran cómo los estudiantes se involucran con la desorientación intrínseca de los nudos matemáticos mediante el uso del gesto y movimiento. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193) | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | PNA;9(1) | |
dc.rights | Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ | es_ES |
dc.subject | Body | es_ES |
dc.subject | Geometry | es_ES |
dc.subject | Knots | es_ES |
dc.subject | Orientation | es_ES |
dc.subject | Phenomenology | es_ES |
dc.subject | Topology | es_ES |
dc.subject | Cuerpo | es_ES |
dc.subject | Fenomenología | es_ES |
dc.subject | Geometría | es_ES |
dc.subject | Nudos | es_ES |
dc.subject | Orientación | es_ES |
dc.subject | Topología | es_ES |
dc.title | (Dis)orientation and spatial sense: topological thinking in the middle grades | es_ES |
dc.title.alternative | (Des)orientación y sentido espacial: pensamiento topológico en los grados intermedios | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |