Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPerales Gutiérrez, José César
dc.contributor.authorNogueira-Cruz, Judith
dc.contributor.authorCruz Quintana, Francisco 
dc.contributor.authorLáynez-Rubio, Carolina
dc.contributor.authorVerdejo García, Antonio Javier 
dc.contributor.authorPérez García, Miguel 
dc.date.accessioned2014-06-16T10:49:07Z
dc.date.available2014-06-16T10:49:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationPerales, J.C.; et al. The role of motor impulsivity in socioemotional adjustment in high-risk seven year old children and healthy controls: A follow-up study. Anales de Psicología, 30(1): 221-231 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32262]es_ES
dc.identifier.issn0212-9728
dc.identifier.issn1695-2294
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/32262
dc.description.abstractThe main aim of the present study was twowise: first, to assess the presence of behavioral and intellectual disturbances in highrisk 7-year-old children, compared to healthy controls; and, second, and most importantly, to evaluate the discriminative validity of a motor impulsivity neuropsychological task (Go/No-go) as an indicator of dailylife socioemotional adjustment. We administered the Behavior Assessment Scale for Children (BASC), the Weschler Intelligence Scale for Children (WISCIV), and the Go/No-go task to 14 highrisk 7 year-olds and 20 matched healthy controls. Highrisk children had been classified as so shortly after birth, due to the presence of perinatal risk factors, and later released from the early care unit. They are currently schooled according to their age. We expected performance in the Go/No-go task to be a good indicator of behavioral disturbances in highrisk children, and more specifically of those related to socioemotional adjustment. Accordingly to such a hypothesis, highrisk children showed significantly worse scores in most BASC and WISC subscales, and committed more commission and omission errors on the Go/No-go task. Most importantly, regression analyses showed that performance on the Go/No-go task (but not WISC scores) was an independent indicator of socioemotional adjustment problems. This result is in accordance with proposals that motor impulsivity is an important mediator between altered executive function development and socioemotional adjustment.es_ES
dc.description.abstractEl presente estudio persigue dos objetivos: primero evaluar la presencia de alteraciones conductuales e intelectuales en niños de 7 años caracterizados como de alto riego al nacer - comparados con un grupo de controles sanos - y, segundo, y lo que es más importante, evaluar el valor discriminativo de una tarea neuropsicológica de impulsividad motora (Go/No-go) como indicador del ajuste emocional en la vida cotidiana. Se administró la Escala de Evaluación de Conducta para Niños (BASC), la Escala de Inteligencia de Weschler (WISC) y la Go/No-go a 14 niños de 7 años de alto riesgo y a 20 controles sanos. Los niños de alto riego habían sido clasificados como tales al poco tiempo de nacer, a causa de la presencia de factores de riesgo perinatal, y posteriormente dados de alta de la unidad de atención temprana. Actualmente están escolarizados conforme a su edad. Esperábamos que la ejecución en la tarea Go/No-go fuera un indicador de problemas conductuales en los niños de alto riesgo y, específicamente, de aquellos más relacionados con el ajuste socioemocional. Los niños de alto riego mostraron peores puntuaciones en la mayor parte de las subescalas del BASC y el WISC, y cometieron más errores de omisión y de comisión en la Go/No-go. Los análisis de regresión para toda la muestra mostraron que la ejecución en la Go/No-go es un predictor (independientemente del CI) de los problemas de ajuste socioemocional. Este resultado concuerda con la idea de que la impulsividad motora es un mediador importante entre el desarrollo de la función ejecutiva y el ajuste emocional.es_ES
dc.description.sponsorshipThe research described here has been supported by grants from the Spanish Ministry of Education and Science (PSI2009-13133) to the first author; by grants from the EU framework program (FOOD-CT-2005-007036) and the European Commission - DG Research, Directorate E - Life Sciences: bio-technology, agricultural and food research (FP7 KBBE-2007-1, Ref. 212652) to the second and sixth author, and by a grant from the Junta de Andalucía / Consejería de Ciencia y Tecnología (Nº Exp: PI-0416/2008) to the fifth author.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectImpulsivityes_ES
dc.subjectExecutive functiones_ES
dc.subjectGo/no-go taskes_ES
dc.subjectBASCes_ES
dc.subjectHigh-risk childrenes_ES
dc.subjectExperimental neuropsychologyes_ES
dc.subjectImpulsividades_ES
dc.subjectFunción ejecutivaes_ES
dc.subjectTarea go/no-goes_ES
dc.subjectNiños de alto riesgoes_ES
dc.subjectNeuropsicología experimentales_ES
dc.titleThe role of motor impulsivity in socioemotional adjustment in high-risk seven year old children and healthy controls: A follow-up studyes_ES
dc.title.alternativeEl papel de la impulsividad motora en el ajuste socioemocional de niños de alto riesgo y de controles sanos de 7 años de edad: Un estudio de seguimientoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.6018/analesps.30.1.145201


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License