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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32262

Title: The role of motor impulsivity in socioemotional adjustment in high-risk seven year old children and healthy controls: A follow-up study
Other Titles: El papel de la impulsividad motora en el ajuste socioemocional de niños de alto riesgo y de controles sanos de 7 años de edad: Un estudio de seguimiento
Authors: Perales Gutiérrez, José César
Nogueira-Cruz, Judith
Cruz-Quintana, Francisco
Láynez-Rubio, Carolina
Verdejo-García, Antonio
Pérez García, Miguel
Issue Date: 2014
Abstract: The main aim of the present study was twowise: first, to assess the presence of behavioral and intellectual disturbances in highrisk 7-year-old children, compared to healthy controls; and, second, and most importantly, to evaluate the discriminative validity of a motor impulsivity neuropsychological task (Go/No-go) as an indicator of dailylife socioemotional adjustment. We administered the Behavior Assessment Scale for Children (BASC), the Weschler Intelligence Scale for Children (WISCIV), and the Go/No-go task to 14 highrisk 7 year-olds and 20 matched healthy controls. Highrisk children had been classified as so shortly after birth, due to the presence of perinatal risk factors, and later released from the early care unit. They are currently schooled according to their age. We expected performance in the Go/No-go task to be a good indicator of behavioral disturbances in highrisk children, and more specifically of those related to socioemotional adjustment. Accordingly to such a hypothesis, highrisk children showed significantly worse scores in most BASC and WISC subscales, and committed more commission and omission errors on the Go/No-go task. Most importantly, regression analyses showed that performance on the Go/No-go task (but not WISC scores) was an independent indicator of socioemotional adjustment problems. This result is in accordance with proposals that motor impulsivity is an important mediator between altered executive function development and socioemotional adjustment.
El presente estudio persigue dos objetivos: primero evaluar la presencia de alteraciones conductuales e intelectuales en niños de 7 años caracterizados como de alto riego al nacer - comparados con un grupo de controles sanos - y, segundo, y lo que es más importante, evaluar el valor discriminativo de una tarea neuropsicológica de impulsividad motora (Go/No-go) como indicador del ajuste emocional en la vida cotidiana. Se administró la Escala de Evaluación de Conducta para Niños (BASC), la Escala de Inteligencia de Weschler (WISC) y la Go/No-go a 14 niños de 7 años de alto riesgo y a 20 controles sanos. Los niños de alto riego habían sido clasificados como tales al poco tiempo de nacer, a causa de la presencia de factores de riesgo perinatal, y posteriormente dados de alta de la unidad de atención temprana. Actualmente están escolarizados conforme a su edad. Esperábamos que la ejecución en la tarea Go/No-go fuera un indicador de problemas conductuales en los niños de alto riesgo y, específicamente, de aquellos más relacionados con el ajuste socioemocional. Los niños de alto riego mostraron peores puntuaciones en la mayor parte de las subescalas del BASC y el WISC, y cometieron más errores de omisión y de comisión en la Go/No-go. Los análisis de regresión para toda la muestra mostraron que la ejecución en la Go/No-go es un predictor (independientemente del CI) de los problemas de ajuste socioemocional. Este resultado concuerda con la idea de que la impulsividad motora es un mediador importante entre el desarrollo de la función ejecutiva y el ajuste emocional.
Sponsorship: The research described here has been supported by grants from the Spanish Ministry of Education and Science (PSI2009-13133) to the first author; by grants from the EU framework program (FOOD-CT-2005-007036) and the European Commission - DG Research, Directorate E - Life Sciences: bio-technology, agricultural and food research (FP7 KBBE-2007-1, Ref. 212652) to the second and sixth author, and by a grant from the Junta de Andalucía / Consejería de Ciencia y Tecnología (Nº Exp: PI-0416/2008) to the fifth author.
Publisher: Universidad de Murcia
Keywords: Impulsivity
Executive function
Go/no-go task
BASC
High-risk children
Experimental neuropsychology
Impulsividad
Función ejecutiva
Tarea go/no-go
Niños de alto riesgo
Neuropsicología experimental
URI: http://hdl.handle.net/10481/32262
ISSN: 0212-9728
1695-2294
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Perales, J.C.; et al. The role of motor impulsivity in socioemotional adjustment in high-risk seven year old children and healthy controls: A follow-up study. Anales de Psicología, 30(1): 221-231 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32262]
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