Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº16, junio 2011 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32004

Title: Teaching poetry: introducing a contextual and textual approach to undergraduate students
Other Titles: La enseñanza de la poesía: introducción a un enfoque contextual y textual para estudiantes de grado
Authors: Mattisson, Jane
Issue Date: Jun-2011
Abstract: Undergraduate students of English find poetry particularly challenging as it requires a knowledge of rhyming patterns, metre and diction. T.S. Eliot’s The Waste Land (1922) is one of the most famous poems in the English language. It is also one of the most difficult to analyse. As a foundation text of Modernism, it presents special challenges for students due to the complexity of its language, allusions and images. I introduce two contrasting methods of analysis: contextual, in which I apply historical criticism to the poem, and textual, where I demonstrate the advantages of New Critical close reading. In the course of my analysis of The Waste Land, I provide guidelines for analysis and research. Some of the most important Eliot critics are also mentioned in order to suggest topics for research as well as class discussions.
Para los estudiantes universitarios de inglés, estudiar poesía es un reto importante que requiere conocimientos de patrones de rima, metro y dicción. The Waste Land es T.S. Eliot es uno de los poemas más representativos de la lengua inglesa, a la vez que es uno de los más difíciles de analizar. Como texto base del Modernismo, presenta retos de análisis por la complejidad de su lenguaje, sus referencias e imágenes. En este artículo, se presentan dos métodos de análisis diferentes: un análisis contextual por medio del Criticismo Histórico, y otro textual, en el que se demuestran las ventajas de una lectura analítica basada en el Nuevo Criticismo. Al analizar The Waste Land se darán orientaciones para el análisis y la investigación. Se mencionarán algunos de los críticos más importantes de Eliot con el fin de proponer temas para la investigación, así como para el debate en el aula.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: The Waste Land
Historical criticism
New criticism
Close reading
Modernism
World War One
Crítica histórica
La nueva crítica
Lectura analítica
Modernismo
Primera Guerra Mundial
URI: http://hdl.handle.net/10481/32004
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Mattisson, J. Teaching poetry: introducing a contextual and textual approach to undergraduate students. Porta Linguarum, 16: 33-47 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/32004]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº16, junio 2011

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mattisson.pdf373.9 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada