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Porta Linguarum, Nº15, enero 2011 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31989

Title: Lexical temporal indicators: How do they affect beginning learners' comprehension and processing a morphosyntactic feature?
Other Titles: Los indicadores léxico-temporales: ¿Cómo afectan a la comprensión y al procesamiento morfosintáctico de los alumnos principiantes?
Authors: Rouhi, Afsar
Alawizadeh, Mina
Issue Date: Jan-2011
Abstract: This study explores the competitive relationship between form and meaning in getting attention based on the primacy of meaning principIe and the lexica1 preference principie (VanPatten, 2004a). With this end in view 161 participants were assigned to four experimental conditions: Silent reading with (+) and without (-) LTIs and thinlkaloud with (+) and without (-) LTls. +LTIs groups read a passage with a title referring to the past, 14 target forms -ed and 12 LTIs. «LTIs groups read a version of the passage with 14 target forms, with no title and LTls associated with the temporal morphology. To identify the degree of text comprehension resulting from djfferent conditions, all groups took a comprehension test while the degree of form processing was examined through a form-recognition test, a cloze-passage production test, and a translation test. A two-way ANOVA run on the data obtained from the comprehension test showed statistically main effect for +LTIs. Two-way ANOVAs run on the data obtained from the three tests examining the effects of «LTIs on participants' engagement wit'h L2 fonn processing showed some benefits. The results obtained 1'01' text interaction formats measured by comprehension test showed no benefit. Input processing made benefit from think-aloud protocol measured by cloze-passage and translation tests and not from form-recognition test. The interaction of ±LT[s and text interaction fonnats did not inl1uence comprehension; however, input processing was influenced by the interaction 01' ±LTls and text interaction formats.
Este estudio explora, según el principio de la primacía del significado y el principio de la preferencia léxica postulados por VanPatten (2004a), los limites de la capacidad de atención cuando los estudiantes de una segunda lengua requieren procesar el significado y la forma. Para tal efecto, 161 participantes fueron asignados a una de las cuatro condiciones experimentales siguientes: Lectura en silencio con (+) y sin (-) ILT, indicadores léxico-temporales, y pensamiento en voz alta con (+) y sin (-) ILTs. Los grupos en la condición +ILT leyeron un texto con un título que hacía referencia al pasado, 14 verbos con la terminación del pasado regular del inglés (-ed) y 12 ILTs. Los grupos bajo la condición –ILT leyeron el texto con los 14 verbos en pasado, pero sin título y sin ILTs asociados a la morfología temporal. Para identificar la capacidad de comprensión del significado del texto en las cuatro condiciones experimentales, todos los participantes respondieron una prueba de comprensión. La capacidad de procesamiento de la forma se examinó a través una prueba de reconocimiento de las estructuras del pasado, una prueba escrita de producción, y una prueba de traducción. Los resultados de una prueba bifactorial de varianza con los resultados de la prueba de comprensión revelaron un efecto significativo para los ILTs. Los resultados de una prueba bifactorial para analizar los efectos de la condición – ILT en la capacidad de los participantes de procesar la forma en las tres pruebas de comprensión revelaron ciertos beneficios. Al comparar tal beneficio entre las tres pruebas, los resultados de los análisis de varianza no revelaron diferencia alguna. Estos resultados sugieren que el procesamiento del «input» en esta condición se vio beneficiado por el proceso de pensamiento en voz alta y no por la prueba de reconocimiento de la forma. Los resultados de los análisis de varianza no revelaron interacción alguna entre los tipos de textos y la condición de ILT. Sin embargo, el procesamiento del «input» sí se vio influenciando por tal interacción.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Input processing
Comprehension
Lexical temporal indicators
Procesamiento input
Comprensión
Indicadores léxico-temporales
URI: http://hdl.handle.net/10481/31989
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rouhi, A.; Alawizadeh, M. Lexical temporal indicators: How do they affect beginning learners' comprehension and processing a morphosyntactic feature?. Porta Linguarum, 15: 161-176 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31989]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº15, enero 2011

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