Lexical temporal indicators: How do they affect beginning learners' comprehension and processing a morphosyntactic feature?
Metadata
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Universidad de Granada
Materia
Input processing Comprehension Lexical temporal indicators Procesamiento input Comprensión Indicadores léxico-temporales
Date
2011-01Referencia bibliográfica
Rouhi, A.; Alawizadeh, M. Lexical temporal indicators: How do they affect beginning learners' comprehension and processing a morphosyntactic feature?. Porta Linguarum, 15: 161-176 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31989]
Abstract
This study explores the competitive relationship between form and meaning
in getting attention based on the primacy of meaning principIe and the lexica1 preference
principie (VanPatten, 2004a). With this end in view 161 participants were assigned to
four experimental conditions: Silent reading with (+) and without (-) LTIs and thinlkaloud
with (+) and without (-) LTls. +LTIs groups read a passage with a title referring
to the past, 14 target forms -ed and 12 LTIs. «LTIs groups read a version of the passage
with 14 target forms, with no title and LTls associated with the temporal morphology.
To identify the degree of text comprehension resulting from djfferent conditions, all
groups took a comprehension test while the degree of form processing was examined
through a form-recognition test, a cloze-passage production test, and a translation test.
A two-way ANOVA run on the data obtained from the comprehension test showed
statistically main effect for +LTIs. Two-way ANOVAs run on the data obtained from
the three tests examining the effects of «LTIs on participants' engagement wit'h L2 fonn
processing showed some benefits. The results obtained 1'01' text interaction formats
measured by comprehension test showed no benefit. Input processing made benefit
from think-aloud protocol measured by cloze-passage and translation tests and not from
form-recognition test. The interaction of ±LT[s and text interaction fonnats did not
inl1uence comprehension; however, input processing was influenced by the interaction
01' ±LTls and text interaction formats. Este estudio explora, según el principio de la primacía del significado y
el principio de la preferencia léxica postulados por VanPatten (2004a), los limites de la
capacidad de atención cuando los estudiantes de una segunda lengua requieren procesar
el significado y la forma. Para tal efecto, 161 participantes fueron asignados a una
de las cuatro condiciones experimentales siguientes: Lectura en silencio con (+) y sin
(-) ILT, indicadores léxico-temporales, y pensamiento en voz alta con (+) y sin (-) ILTs.
Los grupos en la condición +ILT leyeron un texto con un título que hacía referencia
al pasado, 14 verbos con la terminación del pasado regular del inglés (-ed) y 12 ILTs. Los grupos bajo la condición –ILT leyeron el texto con los 14 verbos en pasado, pero
sin título y sin ILTs asociados a la morfología temporal. Para identificar la capacidad
de comprensión del significado del texto en las cuatro condiciones experimentales,
todos los participantes respondieron una prueba de comprensión. La capacidad de
procesamiento de la forma se examinó a través una prueba de reconocimiento de las
estructuras del pasado, una prueba escrita de producción, y una prueba de traducción.
Los resultados de una prueba bifactorial de varianza con los resultados de la prueba de
comprensión revelaron un efecto significativo para los ILTs. Los resultados de una
prueba bifactorial para analizar los efectos de la condición – ILT en la capacidad de
los participantes de procesar la forma en las tres pruebas de comprensión revelaron
ciertos beneficios. Al comparar tal beneficio entre las tres pruebas, los resultados de los
análisis de varianza no revelaron diferencia alguna. Estos resultados sugieren que el
procesamiento del «input» en esta condición se vio beneficiado por el proceso de
pensamiento en voz alta y no por la prueba de reconocimiento de la forma. Los resultados
de los análisis de varianza no revelaron interacción alguna entre los tipos de
textos y la condición de ILT. Sin embargo, el procesamiento del «input» sí se vio
influenciando por tal interacción.