Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº12, junio 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31878

Title: ¿Qué técnicas de comunicación oral valoran más los profesores y alumnos en la clase de inglés?
Other Titles: What oral communication techniques do teachers and students attach a high value?
Authors: Ortega Martín, José Luis
Madrid Pérez, Juan
Issue Date: Jun-2009
Abstract: Este artículo presenta un estudio sobre la percepción de profesores y alumnos de diferentes niveles educativos sobre la importancia que tienen, en la clase de inglés, determinadas técnicas de comprensión y expresión oral e informa en qué grado las consideran útiles para una buena enseñanza y aprendizaje de la lengua extranjera. Para ello, se ha empleado una muestra de 400 alumnos de varios niveles académicos y 59 profesores y se ha aplicado un cuestionario con 12 ítems correspondientes a doce técnicas de compresión oral y 11 ítems relacionados con once técnicas de expresión oral donde el alumnado y profesorado ha expresado su opinión usando una escala de tipo Likert con puntuaciones de 1 (= nada importante) a 5 (= muy importante). Los resultados nos dan a conocer las actividades de mayor y menor relevancia para profesores y alumnos de los distintos niveles académicos y demuestran la repercusión social que tiene la Selectividad y su poderosa influencia en las opiniones de los informantes.
This paper presents a research study on students’ and teachers’ perceptions, of several academic levels, in relation to several oral comprehension and oral production classroom techniques and provides information as to what extent these activities are considered useful for an efficient teaching and learning of English as a Foreign Language. To this purpose, a questionnaire including 12 oral comprehension and 11 oral expression variables has been administered to a sample of 400 students and 59 teachers of several academic levels, who have expressed their perceptions by using a Likert scale from 1 (= very little importance) to 5 (= very important). The results obtained illustrate the most important oral techniques for students and teachers in a classroom setting and the washback effect of the Spanish university entrance examination on the informants’ perceptions.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Técnicas de comprensión y expresión oral
Inglés como lengua extranjera
Oral comprehension and oral expression techniques
English as a foreign language
University entrance examination
Wahsback effect
URI: http://hdl.handle.net/10481/31878
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ortega Martín, J.L.; Madrid Pérez, J.A. ¿Qué técnicas de comunicación oral valoran más los profesores y alumnos en la clase de inglés?. Porta Linguarum, 12: 183-204 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31878]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº12, junio 2009

Files in This Item:

File Description SizeFormat
OrtegaMartin.pdf464.88 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada