Show simple item record

dc.contributor.authorEscobar Urmeneta, Cristina
dc.contributor.authorSánchez Sola, Antonio
dc.date.accessioned2014-05-21T10:07:19Z
dc.date.available2014-05-21T10:07:19Z
dc.date.issued2009-01
dc.identifier.citationEscobar Urmeneta, C.; Sánchez Sola, A. Language learning through tasks in a content and language integrated learning (CLIL) science classroom. Porta Linguarum, 11: 65-83 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31835]es_ES
dc.identifier.issn1697-7467
dc.identifier.otherD.L.: GR 43-2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/31835
dc.description.abstractThis paper presents the results of a pre-experimental study into language learning in inclusive Content and Language Integrated Learning (CLIL) classrooms at secondary school, in which Science content was taught in English. The pedagogical experience lasted four weeks. The main pedagogical approach followed was the use of learning tasks carried out by students working in dyads. Through the use different indicators extensively employed in the field, the study attempts to measure the gains that students show in fluency and lexical repertoire in a pretest / treatment / post-test research design. The post-test demonstrated significant progress in the assessed indicators. The study also showed that improvements transcend purely formal linguistic aspects and that it is necessary to find other measurement tools which may help us to capture the extent of those improvements. The limited scope of the sample does not allow us to make strong claims about the suitability of pedagogical decisions adopted; however the outcomes encourage us to continue to explore how cooperation among students influences learning in CLIL classrooms.es_ES
dc.description.abstractEste trabajo presenta los resultados de un estudio pre-experimental sobre aprendizajes lingüísticos en aulas inclusivas de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE) de secundaria, donde se impartieron contenidos de Ciencias Naturales (CN) en inglés, en una experiencia pedagógica de cuatro semanas de duración, cuya principal opción didáctica fue la realización de tareas en díadas de aprendices. El estudio tuvo como objetivo determinar los avances de los estudiantes en repertorio léxico y fluidez, mediante la utilización de diferentes indicadores ampliamente utilizados en estos ámbitos de investigación. Para ello se recurrió a un diseño del tipo pretest / tratamiento / posttest. El postest demostró progresos significativos en los indicadores evaluados. También puso en evidencia que el progreso transciende los aspectos puramente formales, y que se precisan medidas más mejor ajustadas, que puedan contribuir a capturar el alcance de dichos progresos. La extensión limitada de la muestra no nos permite formular conclusiones definitivas sobre la adecuación de las decisiones pedagógicas adoptadas; sin embargo los resultados nos animan a continuar explorando cómo la cooperación entre estudiantes influye sobre el aprendizaje en las aulas AICLE.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectContent and language integrated learning (CLIL)es_ES
dc.subjectForeign language learninges_ES
dc.subjectInclusive classroomes_ES
dc.subjectScience es_ES
dc.subjectCooperation es_ES
dc.subjectFluencyes_ES
dc.subjectLexical repertoirees_ES
dc.subjectSemi-immersion (SI)es_ES
dc.subjectTaskses_ES
dc.subjectAprendizaje integrado de contenidos y lengua (AICLE)es_ES
dc.subjectAprendizaje de lengua extranjeraes_ES
dc.subjectAula inclusivaes_ES
dc.subjectCiencias naturales es_ES
dc.subjectCooperación es_ES
dc.subjectFluidezes_ES
dc.subjectRepertorio léxicoes_ES
dc.subjectSemi-inmersión (SI)es_ES
dc.subjectTareases_ES
dc.titleLanguage learning through tasks in a content and language integrated learning (CLIL) science classroomes_ES
dc.title.alternativeAprendizaje por tareas de lenguas extranjeras en la clase de ciencias a travé del AICLEes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/Digibug.31835


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License