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Porta Linguarum, Nº11, enero 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31835

Title: Language learning through tasks in a content and language integrated learning (CLIL) science classroom
Other Titles: Aprendizaje por tareas de lenguas extranjeras en la clase de ciencias a travé del AICLE
Authors: Escobar Urmeneta, Cristina
Sánchez Sola, Antonio
Issue Date: Jan-2009
Abstract: This paper presents the results of a pre-experimental study into language learning in inclusive Content and Language Integrated Learning (CLIL) classrooms at secondary school, in which Science content was taught in English. The pedagogical experience lasted four weeks. The main pedagogical approach followed was the use of learning tasks carried out by students working in dyads. Through the use different indicators extensively employed in the field, the study attempts to measure the gains that students show in fluency and lexical repertoire in a pretest / treatment / post-test research design. The post-test demonstrated significant progress in the assessed indicators. The study also showed that improvements transcend purely formal linguistic aspects and that it is necessary to find other measurement tools which may help us to capture the extent of those improvements. The limited scope of the sample does not allow us to make strong claims about the suitability of pedagogical decisions adopted; however the outcomes encourage us to continue to explore how cooperation among students influences learning in CLIL classrooms.
Este trabajo presenta los resultados de un estudio pre-experimental sobre aprendizajes lingüísticos en aulas inclusivas de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE) de secundaria, donde se impartieron contenidos de Ciencias Naturales (CN) en inglés, en una experiencia pedagógica de cuatro semanas de duración, cuya principal opción didáctica fue la realización de tareas en díadas de aprendices. El estudio tuvo como objetivo determinar los avances de los estudiantes en repertorio léxico y fluidez, mediante la utilización de diferentes indicadores ampliamente utilizados en estos ámbitos de investigación. Para ello se recurrió a un diseño del tipo pretest / tratamiento / posttest. El postest demostró progresos significativos en los indicadores evaluados. También puso en evidencia que el progreso transciende los aspectos puramente formales, y que se precisan medidas más mejor ajustadas, que puedan contribuir a capturar el alcance de dichos progresos. La extensión limitada de la muestra no nos permite formular conclusiones definitivas sobre la adecuación de las decisiones pedagógicas adoptadas; sin embargo los resultados nos animan a continuar explorando cómo la cooperación entre estudiantes influye sobre el aprendizaje en las aulas AICLE.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Content and language integrated learning (CLIL)
Foreign language learning
Inclusive classroom
Science
Cooperation
Fluency
Lexical repertoire
Semi-immersion (SI)
Tasks
Aprendizaje integrado de contenidos y lengua (AICLE)
Aprendizaje de lengua extranjera
Aula inclusiva
Ciencias naturales
Cooperación
Fluidez
Repertorio léxico
Semi-inmersión (SI)
Tareas
URI: http://hdl.handle.net/10481/31835
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Escobar Urmeneta, C.; Sánchez Sola, A. Language learning through tasks in a content and language integrated learning (CLIL) science classroom. Porta Linguarum, 11: 65-83 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31835]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº11, enero 2009

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