Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31685

Title: Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual
Other Titles: In-service training and development of the reflexive identity of teachers from groups work and individual perspectives
Authors: González Calvo, Gustavo
Barba, José J.
Issue Date: 2014
Abstract: En este artículo se sintetizan las principales características de determinados recursos pedagógicos para la formación permanente del profesorado como instrumentos coadyuvantes en el desarrollo de una identidad profesional reflexiva. Para ello, nos apoyamos en tres conceptos básicos: (1) la importancia de la formación reflexiva del docente a lo largo de la carrera profesional; (2) los principales recursos para desarrollar una formación reflexiva de manera colegiada; y (3) los principales recursos para la formación reflexiva de manera individual. El objetivo no es otro que reflejar el modo en que las técnicas que aquí presentamos pueden contribuir y favorecer la toma de conciencia e introspección de la propia práctica pedagógica, avivando en los educadores una conciencia crítica y ayudando a construir una identidad profesional orientada al intercambio de ideas, de experiencias y de nuevas acciones pedagógicas.
This article focuses on the development of a reflexive professional identity through the use of some pedagogical resources for the in-service training of teachers. We rely on three basic fundamentals: (1) the importance of reflexive training throughout their professional career; (2) the main resources to carry out this reflexive training in a collective way; and (3) the main resources to carry out this reflexive training in an individual way. The goal is clear: to show how the techniques here displayed may encourage reflexive teaching practices, thus stimulating the critical awareness of teachers and sustaining the formation of a professional identity based on the exchange of ideas, experiences and new pedagogical activities.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181COL12;181
Keywords: Formación del profesorado
Desarrollo profesional
Etnografía
Historias de vida
Teachers training
Professional development
Ethnography
Life story
URI: http://hdl.handle.net/10481/31685
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Calvo, G.; Barba, J.J. Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado, 18(1): 397-412 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31685]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181COL12.pdf179.04 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada