Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31683

Title: De la relevancia de las reformas educativfas en la evolución de la formación del profesorado de educación secundaria
Other Titles: On the relevance of educational reforms in the evolution of Secondary Education teachers training
Authors: González Bertolín, Aurelio
Sanz Ponce, Roberto
Issue Date: 2014
Abstract: En este artículo se señala la utilidad de la investigación histórico-educativa para identificar la etiología y analizar el desarrollo de las problemáticas que afectan al sistema educativo. A lo largo del siglo XIX y la mayor parte del XX, la formación inicial del profesorado de Secundaria estuvo definida por la episteme y por un estilo docente de carácter universitario. Sin embargo, la universalización de la Enseñanza Secundaria y los retos derivados del Proyecto DeSeCo, en el que se definen las Competencias Básicas que deben adquirir los alumnos en la educación obligatoria, reclaman nuevas funciones y capacidades al profesorado de Educación Secundaria. Tras este análisis y a la luz del estudio de algunos trabajos recientes, como conclusión proponemos un perfil competencial del nuevo docente de Secundaria, articulado en torno a los cuatro pilares fundamentales para la educación del siglo XXI: saber, saber hacer, saber convivir y saber ser.
In this paper it is pointed the usefulness of historic-educational research in order to identify the etiology and analyse the development of problems which affect the educational system. Throughout the XIX century and most of XX, the initial training of Secondary teachers was defined by the episteme and by a teaching style of universitary nature. Nevertheless, the universality of Secondary Education and the derived challenges of the DeSeCo Project, which defines the Key Competences to be acquired by the compulsory education students, demand new roles and abilities to the teachers of Secondary Education. After this analysis and with the light provided by some recent works, in conclusion we will propose a competence profile for the new secondary teacher, articulated around the fours columns for the education of XXI century: Know, Know how to, how to live, Know how to be.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181COL10;181
Keywords: Educación secundaria
Formación del profesorado
Competencias
Secondary education
Teachers training
Competences
URI: http://hdl.handle.net/10481/31683
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Bertolín, A.; Sanz Ponce, R. De la relevancia de las reformas educativfas en la evolución de la formación del profesorado de educación secundaria. Profesorado, 18(1): 367-381 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31683]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181COL10.pdf175.34 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada