Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31679

Title: Resignificar la buena enseñanza desde la voz de docentes memorable en educación superior confrontada con Ortega y Gasset y otros académicos
Other Titles: Rethink the good teaching from the voice of memorable teachers in higher education in discussion with Ortega y Gasset and other academics
Authors: Porta, Luis
Sarasa, María Cristina
Issue Date: 2014
Abstract: La indagación narrativa es un modo de conocimiento y de investigación que permite acceder a los paisajes de conocimiento práctico profesional de los docentes y brinda una puerta de entrada a la privacidad de las aulas. La investigación narrativa ha impactado considerablemente en las maneras en que se estudia y comprende cómo los docentes aprenden su oficio y desarrollan luego su práctica profesional. Esta presentación aspira a examinar algunas categorías derivadas de dos entrevistas en profundidad de carácter biográfico-narrativo realizadas a un docente memorable que se desempeña en la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. En el transcurso del estudio se observan y resignifican teóricamente categorías de la buena enseñanza —derivadas de las vivencias del entrevistado— que involucran, entre otros aspectos, al conocimiento personal del docente, su amor por los estudiantes y su tarea, los visos morales de sus prácticas y la concepción de la enseñanza como un juego que merece ser abordado con seriedad.
Narrative inquiry constitutes a body of knowledge and research which reveals teachers’ personal practical knowledge landscapes as enacted in the privacy of their classrooms. Narrative inquiry has had considerable impact on the ways in which teachers’ learning of their craft and subsequent development of their practice take place. This presentation aims at reexamining several categories retrieved from two in-depth biographical interviews with a memorable professor at the State University of Mar del Plata, Argentina. The study analyses and theoretically resignifies good teaching categories —derived from the interviewee’s life experiences— involving, among other aspects, teachers’ personal knowledge, their love for the students and their work, the moral principles of their practices, and the view of teaching as a game that deserves to be seriously played.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181COL6;181
Keywords: Investigación biográfico-narrativa
Conocimiento docente
Buena enseñanza
Educación superior
Profesores
Narrative inquiry
Teacher knowledge
Good teaching
Higher education
Professors
URI: http://hdl.handle.net/10481/31679
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Porta, L.G.; Sarasa, M.C. Resignificar la buena enseñanza desde la voz de docentes memorable en educación superior confrontada con Ortega y Gasset y otros académicos. Profesorado, 18(1): 293-306 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31679]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181COL6.pdf159.59 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada