Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31674

Title: Caracterización de la actuación de tutores en la formación de profesores de matemáticas
Other Titles: Characterization about tutor´s actuation in the teachers training of mathematics
Authors: Arias, Marlene
Gómez, Pedro
Issue Date: 2014
Abstract: En este estudio se describe la actuación de los tutores en un programa híbrido de formación de postgrado para profesores de matemáticas de secundaria en ejercicio. Codificamos y analizamos los comentarios de los tutores a los trabajos de los grupos de profesores en formación a su cargo. Para ello, construimos una estructura de categorías y códigos conjugando una revisión de literatura, una visión del aprendizaje de los profesores en formación y una revisión cíclica de los datos. Realizamos dos tipos de análisis: de frecuencias y clúster. El primer análisis nos permitió caracterizar las actuaciones comunes a la mayoría de los tutores. Con el segundo análisis establecimos tres perfiles de la actuación de los tutores.
This study describes the performance of the mentors in a blended graduate-level training program of teachers in the field of secondary school mathematics. We codified and analyzed the mentors’ comments on the projects presented by the groups of in-service teachers for whom they (the mentors) were responsible. To do this, we developed a structure of categories and codes based on a combination of a literature review, a model of teacher learning, and a cyclical review of the data. We performed two types of analysis: frequency and cluster. The first analysis permitted us to characterize the common actions shared by most of the mentors. From the second, we established three profiles of the mentors’ actions.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181COL1;181
Keywords: Análisis didáctico
Formación de profesores
Tutores
Educación secundaria
Didactic analysis
Mentoring
Secondary mathematics
Teacher education
URI: http://hdl.handle.net/10481/31674
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Arias, M.; Gómez, P. Caracterización de la actuación de tutores en la formación de profesores de matemáticas. Profesorado, 18(1): 35-54 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31674]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181COL1.pdf536.15 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada