Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31663

Title: Las tipologías de MOOC: su diseño e implicaciones educativas
Other Titles: MOOC's typologies: Design and educational implications
Authors: Cabero Almenara, Julio
Llorente Cejudo, María del Carmen
Vázquez Martínez, Ana Isabel
Issue Date: 2014
Abstract: Este artículo analiza la importancia que los MOOC pueden tener para difundir contenidos abiertos y de calidad en diversidad de contextos. De igual manera se exponen los distintos modelos de organización y diseño que pueden presentar, en función de los objetivos y estrategias planteadas desde diferentes perspectivas y, se hace especial hincapié en los dos tipos más extendidos, los xMOOC y cMOOC, recogiendo las ventajas e inconvenientes de cada uno de ellos, así como el modelo híbrido tMOOC. Se destaca la importante preocupación que existe ante la alta deserción que se dan en este tipo de cursos, a pesar de la libertad que los estudiantes tienen a la hora de realizar su inscripción en los mismos. Es de señalar que son escasas las investigaciones que pongan de relieve la influencia y posibles modificaciones que los MOOC puedan generar en los procesos educativos.
This article discusses the importance of the MOOC may have to spread open and quality content in variety of contexts. At the same time are showing the different models of organization and design that can present, depending on the objectives and strategies proposed from different perspectives, with special emphasis on the two most wide spread types of xMOOC and cMOOC, picking up the advantages and disadvantages of each one of them, as well as the hybrid model MOOC. It is important, there is concern about high dropout that occur in this kind of course, despite the freedom that students have when you sign up to them. It is note worthy that there is not much research that highlight the influence and posible changes that may arise in MOOC educational processes.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181ART1;181
Keywords: MOOC
xMOOC
cMOOC
Características MOOC
Beneficios MOOC
Limitaciones MOOC
Diseño de MOOC
xMOOC
MOOC benefits
MOOC limitations
MOOC design
URI: http://hdl.handle.net/10481/31663
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cabero Almenara, J.; Llorente Cejudo, M.C.; Vázquez Martínez, A.I. Las tipologías de MOOC: su diseño e implicaciones educativas. Profesorado, 18(1): 13-26 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31663]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181ART1.pdf237.15 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada