Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº 6, junio 2006 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30656

Title: Entrenamiento estratégico en la enseñanza de la comprensión lectora del inglés como lengua extranjera: las estrategias textual y discursiva
Authors: Fernández Toledo, Piedad
Issue Date: Jun-2006
Abstract: Se presenta una revisión del conocimiento estratégico como componente del conocimiento previo y su efecto sobre la comprensión lectora, que parece ser positivo especialmente en el aprendizaje de segundas lenguas y de lenguas extranjeras. Otros estudios apuntan al beneficio del entrenamiento estratégico explícito, especialmente en el uso de estrategias relacionadas con la estructuración textual y con el reconocimiento de la función retórica (estrategias de género o retóricas). Se concluye sobre las ventajas de una instrucción explícita y del uso de enfoques contrastivos en la enseñanza de estrategias de comprensión lectora en las aulas de lenguas extranjeras y de segundas lenguas.
This paper presents an overview of strategic knowledge as a component of the reader’s prior knowledge and its effect on reading comprehension. Different works which show the benefits of applying strategic knowledge to the reading process are revised, to focus on studies in second and foreign language reading comprehension. These show a positive effect of overt instruction on the use of reading strategies, especially those related to text structuring and the recognition of rhetorical functions (rhetorical strategies). Implications point to the advantages of explicit instruction and contrastive approaches in dealing with reading comprehension strategies in foreign and second language classrooms.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Comprensión lectora
Reading comprehension
Conocimiento previo
Prior knowledge
Estrategia estructural
Structural strategy
Estrategia retórica
Rhetorical strategy
URI: http://hdl.handle.net/10481/30656
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández Toledo, P. Entrenamiento estratégico en la enseñanza de la comprensión lectora del inglés como lengua extranjera: las estrategias textual y discursiva. Porta Linguarum, 6: 7-22 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30656]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº 6, junio 2006

Files in This Item:

File Description SizeFormat
FernandezToledo_ComprensionLectora.pdf143.25 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada