Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 30 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30160

Title: Conciencia lingüística: un concepto clave en la formación del profesorado
Authors: Rieder, Karl
Issue Date: 2000
Abstract: El objetivo pricipal de la conciencia lingüística es el de animar a los alumnos a formular preguntas acerca del lenguaje, que muchos dan por sabidas, así como tratar de transmitirles confianza en el dominio de los patrones lingüísticos. Despertar la curiosidad y provocar la formulación de preguntas serán el instrumento metodológico principal en nuestro camino. En el marco de este trabajo trataremos de conseguir dichos objetivos mediante la aportación de un amplio abanico de distintas situaciones experimentales. Es muy importante aprender a observar, para ver y escuchar cuidadosamente. Esto nos llevará desde los meros fenómenos de superficie hasta las estructuras profundas subyacentes, formando y elaborando, así, nuestra competencia al tratar con asuntos lingüísticos y metalingüísticos.
The chief aim of language awareness is to challenge students to ask ques-tions about language, which so many take for granted, and to seek to give them confidence in grasping the pattems in language. Raising curiosity and provoking questions will be the main methodological instruments on our way. Within this paper we will try to foster this by providing a vast range of different experiential situations. Learning to observe, to watch and to listen carefully, is of great impor-tance. This will lead us on our way from the mere surface phenomena to the underlying deep structures, thus forming and elaborating our competence for dealing with linguistic and metalinguistic issues.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Conciencia lingüística
Patrones lingüísticos
asuntos lingüísticos y metalingüísticos
URI: http://hdl.handle.net/10481/30160
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rieder, K. Conciencia lingüística: un concepto clave en la formación del profesorado. Publicaciones, 30: 7-38 (2000). [http://hdl.handle.net/10481/30160]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 30

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada