Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,3 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30056

Title: Valoración del profesorado de magisterio sobre el aprendizaje basado en competencias implantado
Other Titles: Education teacher's assessment about the implemented competences-based learning
Authors: Villa Sánchez, Aurelio
Campo, Lucía
Arranz, Sonia
Villa, Olga
García, Ana
Issue Date: 2013
Abstract: A partir del curso académico 2010-11 se ha iniciado en Europa de modo oficial el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), y con él la puesta en marcha de las denominadas titulaciones Bolonia bajo la etiqueta del crédito europeo (European Credit Transfer System, ECTS).) Este artículo trata de presentar el nivel de desarrollo del aprendizaje basado en competencias de las titulaciones de magisterio en España. A través de una metodología denominada Análisis Importancia-Realización (AIR) (Martilla, J.A. y James, J.L., 1977) con la que se pretende dibujar la valoración que el profesorado y responsables académicos de magisterio realizan sobre el aprendizaje basado en competencias (ABC), y extraer las principales conclusiones del estudio empírico llevado a cabo en una muestra de 145 personas (profesores y gestores). Se presentan los resultados de un análisis factorial con cinco factores que describen el proceso de enseñanza-aprendizaje: planificación de competencias, gestión pedagógica, coordinación docente, tutoría y evaluación, y finalmente, revisión y mejora. Estos factores se correlacionaron con la formación recibida para iniciar el EEES y con el uso de la lección magistral. Obteniendo ambas variables correlaciones significativas. Este artículo se enriquece con otro artículo complementario que recoge la perspectiva cualitativa del profesorado sobre su visión de la implementación del proceso europeo y sus dificultades.
The 2010-11 academic year saw the official launch of the European Higher Education Area (EHEA) and what were known as Bologna degrees under the European Credit Transfer System (ECTS). This article mainly seeks to examine the level of competence-based learning in teacher training qualifications in Spain. Importance-Performance Analysis (Martilla, J.A. y James, J.L., 1977) was used to determine how competence-based learning is assessed by the teaching staff and academic heads of teacher training qualifications. The focus is also on drawing the key findings from an empirical study carried out with a sample of 145 people (teachers and managers). The results of a factor analysis were presented with five factors that describe the teaching-learning process: competence planning, teaching management and coordination, tutorial support and assessment and, finally, review and improvement. These factors were correlated with the training received to implement the EHEA process and the use of master classes. Both obtained significant correlations. This article is completed with a complementary article that includes the qualitative views of the teaching staff on the implementation of the European process and its difficulties.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev173ART2;173
Keywords: Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Competencias
Aprendizaje
Crédito europeo
European Higher Education Area (EHEA)
Competences
Learning
European credit
URI: http://hdl.handle.net/10481/30056
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Villa, A.; et al. Valoración del profesorado de magisterio sobre el aprendizaje basado en competencias implantado. Profesorado, 17(3): 35-55 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30056]
Appears in Collections:Vol. 17,3 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev173ART2.pdf590.74 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada