Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30027

Title: La problemática de la función directiva en primaria desde posiciones encontradas: los directores frente al profesorado
Other Titles: Problems of the directive function in primary education as polar opposites: headmasters versus teaching staff
Authors: Rodríguez Sabiote, Clemente
García Mino, Felipe
García Vacas, Ignacio
Álvarez Rodríguez, José
Issue Date: 2013
Abstract: El presente estudio, de tipo comparativo-causal, tiene como objetivo fundamental determinar si maestros y directores de las escuelas tienen o no una visión similar a la hora de valorar determinados aspectos relacionados con la problemática de la función directiva en educación primaria, a saber: aspectos relacionados con la responsabilidad en la convivencia y cohesión del centro, los procesos de reciclaje e innovación del mismo, así como los incentivos para acceder al cargo directivo. Para este fin, y en relación al tipo de muestreo utilizado, se han seleccionado dos muestras de profesorado y directores de colegios, respectivamente, de la provincia de Jaén mediante procedimientos probabilísticos. Los resultados obtenidos, de manera global, apuntan hacia visiones encontradas en la forma en que profesorado y directores abordan la problemática de la función directiva.
This comparative–causal study has as fundamental aim to determine if teachers and headmasters have a similar vision when they assess certain aspects of the educational management problems in primary education, that is to say: aspects in relation to the responsibility in the coexistence and cohesion of the school, responsibility in the processes of retraining and innovation, as well as incentives to accede to the managerial position. For this purpose, and connected to the research already done, we have selected two samples from respectively the teaching staff and headmasters of schools in the province of Jaén, using probability sampling. The results obtained, in a global way, head for opposite visions in the way in which teachers and headmasters think about the problems of the educational management.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172COL11;172
Keywords: Liderazgo directivo
Mejoramiento educativo
Problemas de liderazgo
Directive leadership
Educational improvement
Leadership issues
URI: http://hdl.handle.net/10481/30027
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Sabiote, C. La problemática de la función directiva en primaria desde posiciones encontradas: los directores frente al profesorado. Profesorado, 17(2): 421-440 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30027]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172COL11.pdf411.98 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada