Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30025

Title: La experiencia docente en coeducación del profesorado de Educación Física
Other Titles: The teaching's experience in coeducation of physical education teachers
Authors: Valdivia-Moral, Pedro
Alonso Roque, José Ignacio
Sánchez Pato, Antonio
Zagalaz Sánchez, María Luisa
Issue Date: 2013
Abstract: Los objetivos de este trabajo fueron analizar las diferentes características que pueden desarrollar con la experiencia, conocer qué importancia le atribuye el profesorado de Educación Física a la coeducación e identificar cuáles son las barreras que impiden al docente realizar actividades con enfoques coeducativos. Se realizaron entrevistas semiestructuradas sometidas a análisis de contenido. A través del proceso hermenéutico se destaca que: (I) la categoría “evolución en su práctica” demuestra que el profesorado de Educación Física a mayor experiencia tiene una mayor sensibilidad hacia la coeducación plasmándolo en su metodología; (II) la categoría “importancia que el profesorado atribuye a la coeducación”, resalta que el profesorado se preocupa más por la coeducación que los docentes de otras áreas; (III) la categoría “barreras para trabajar la coeducación”, pone de manifiesto que los alumnos se oponen a ciertas actividades debido a que desde la familia se le refuerzan ciertos estereotipos de género.
The aims of this work were to analyze the different features that can be developed from the experience, to know the importance that the teachers of Physical Education attribute to the coeducation and to identify which are the barriers that prevent them from carrying out activities with coeducational approaches. Semi structural interviews were conducted and subjected to content analysis. Through the hermeneutic process it is emphasized that: (I) the category “evolution in its practice” shows that the teachers of Physical Education with a greater experience have a great sensitiveness to coeducation, reflecting it in their methodology; (II) the category “importance that the teaching staff attributes to the coeducation” highlights that the teachers care more about the coeducation than the teaching institution of other areas; (III) the category “barriers to work the coeducation” declares that the pupils are against some activities due to their families, which intensify certain stereotypes of gender.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172COL9;172
Keywords: Coeducación
Educación Física
Profesorado
Experiencia
Coeducation
Physical Education
Teachers
Experience
URI: http://hdl.handle.net/10481/30025
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Valdivia-Moral, P.; et al. La experiencia docente en coeducación del profesorado de Educación Física. Profesorado, 17(2): 386-399 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30025]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172COL9.pdf324.55 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada