Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30022

Title: Creencias, intenciones y prácticas en la enseñanza de la lengua escrita: estudio de caso
Other Titles: Beliefs, intentions and practices in the teaching of written language: case study
Authors: Rodríguez Martín, Inés
Clemente Linuesa, María
Issue Date: 2013
Abstract: En este trabajo se presenta un estudio en el que se analizan las creencias de una maestra sobre la enseñanza de la lengua escrita, comparándolas con su práctica. Se han obtenido los datos a través de entrevistas y observación directa. Los resultados se han analizado y valorado a través de un sistema de categorías, conformado a partir del conocimiento teórico sobre enseñanza de la lengua escrita. Los resultados apuntan diferencias entre las reflexiones de la docente sobre lo que cree haber realizado y sus prácticas reales; mientras que se constata una mayor coincidencia entre sus creencias generales sobre el tema y la práctica observada en la enseñanza de la lengua escrita.
This article presents a study analysing the beliefs a teacher has about teaching written language and comparing them with her teaching practice. Data were collected through interviews and direct observation. A system of categories deriving from theories on teaching written language was used to assess the data. The results point to differences between the teacher’s reflections on what she thought she had done and what actually happened in practice, whereas an important concurrence was revealed between her beliefs and the practices observed.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172COL6;172
Keywords: Análisis de la práctica
Relación teoría-práctica en la enseñanza de la lengua escrita
Analysis of practice
Relation between theory and practice in the teaching of written language
URI: http://hdl.handle.net/10481/30022
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Martín, I.; Clemente Linuesa, M. Creencias, intenciones y prácticas en la enseñanza de la lengua escrita: estudio de caso. Profesorado, 17(2): 327-345 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30022]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172COL6.pdf220.76 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada