Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº 3, enero 2005 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/29127

Title: El papel de la grmática en la enseñanza-aprendizaje inicial de la lengua extranjera
Authors: Coyle, Yvette
Issue Date: Jan-2005
Abstract: Este artículo examina el papel de la gramática en el aprendizaje inicial de la lengua extranjera. Sugerimos que a pesar de la creencia generalizada de que los niños tienen facilidad para la adquisición de una segunda lengua, el aprendizaje de una lengua extranjera en el contexto escolar será un proceso muy lento, si no se dirige la atención de los niños, de manera selectiva, a los elementos formales del sistema lingüístico. Se analiza esta idea a partir del modelo de adquisición de una segunda lengua en el marco formal de aula de R. Ellis, y se presenta una taxonomía de técnicas, implícitas y explícitas, extraídas de recientes investigaciones en el área, para la didáctica de los rasgos formales de la L2/LE. Finalmente, se describe la contribución del habla formular al desarrollo de la competencia lingüística.
This article examines the role of grammar teaching in early foreign language learning. It is argued that in spite of the pervasive belief in children’s natural capacity for acquiring a second language, progress in the foreign language classroom will be slow if young learners’ attention is not selectively directed to formal elements of the linguistic system. A rationale is provided using R. Ellis’s model of L2 learning in an instructional setting and a taxonomy of implicit and explicit techniques for focusing on language form, drawn from the research literature, is presented. Finally the contribution of formulaic speech to the development of children’s linguistic competence is considered.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Eseñanza-aprendizaje inicial de la legua extranjera
Gramática
Marco formal de aula
Early foreign language learning
Grammar
Classroom learning
URI: http://hdl.handle.net/10481/29127
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Coyle, Y. El papel de la grmática en la enseñanza-aprendizaje inicial de la lengua extranjera. Porta Linguarum, 3: 147-159 (2005). [http://hdl.handle.net/10481/29127]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº 3, enero 2005

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Coyle_GramaticaAprendizaje.pdf327.7 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada