Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 4.2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/28132

Title: ¿Cómo enseñan los buenos docentes? Fundamentos y valores
Other Titles: How do good teachers teach? Bases and values
Authors: Martínez, María Cristina
Branda, Silvia A.
Porta, Luis
Issue Date: 8-Apr-2013
Abstract: Antes que la enseñanza se ponga en práctica, hay condiciones previas que subyacen al acto de enseñar. No son los resultados de lo que produce o debe producir la enseñanza, ni la aplicación de unas determinadas reglas o métodos, por el contrario, forman parte de los requisitos necesarios, fundamentales e indispensables para que sea posible enseñar algo a alguien. Por eso no son los componentes de una receta ni un conjunto de normas que hay que aplicar formalmente o mecánicamente. Son fundamentos, criterios, perspectivas, elecciones, posicionamientos y convicciones, que están en la base que le otorga sentido al enseñar, y carga de significado el aprender. Este trabajo pretende ahondar en estos fundamentos, criterios y posiciones de los docentes que han dejado una huella profunda en sus alumnos, a partir de la entrevista realizada a un profesor memorable. En oposición a las inquietudes de muchos docentes -la de buscar herramientas, técnicas, métodos con pasos bien delimitados y estructurados, orientaciones listas para ser aplicadas y así cumplir con los requisitos de una buena práctica educativa-, lo que aquí se presentan son indicios, señales, gestos, de lo que Fried (1995:47) define como “la conexión entre la pasión por enseñar y la calidad del aprendizaje.”
There are certain basis in teaching that already exist before the actual teaching takes place. These bases are not the result of classroom practices or the use of methods or techniques, they are part of the necessary requirements for the act of teaching something to someone. These bases are not the components of a recipe or a set of rules that we have to use mechanically. They are the guidelines, criteria, perspectives, options, points of view that make teaching and learning meaningful. In this paper we analyze an interview carried out with a “memorable teacher” to find out the grounds, perspectives and options from those teachers who have left a deep mark in their students. Even though many teachers are seeking a list of tips, tools or methods to face their classes, we are not offering any. We are just analyzing hints, gestures or traces, what Fried (1995:47) calls “the connection between passion for teaching and quality learning”.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Docente desafiador
Memorable teacher
Educación activa
Active education
Experiencias previas
Previous experience
Pasión y motivación
Passion and motivation
URI: http://hdl.handle.net/10481/28132
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez, M.C.; Branda, S. y Porta, L. (2013). ¿Cómo funcionan los buenos docentes? Fundamentos y valores. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4 (2), pp. 26–35. [http://hdl.handle.net/10481/28132]
Appears in Collections:Vol. 4.2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol04(2)_02_jett_martinez_branda_porta.pdf920.84 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada