Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 4.1 (2013)(Nº especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/28126

Title: Integración de TICs, investigación y herramientas metacognitivas en la educación de ciencias y ambiental. Estudio de caso: disponibilidad de agua de las cuencas del noroeste de Patagonia y su relación con la actividad solar
Other Titles: Integration of ICT, metacognitive tools and research in science and environmental education. Case study: availability of water, from basin of Patagonia northwestern and its relationship with solar activity
Authors: Prieto, Ana Beatriz
Chrobak, Ricardo
Issue Date: 2-Feb-2013
Abstract: Este trabajo muestra una innovación educativa desarrollada en una escuela agrotécnica que participa en redes colaborativas internacionales de educación ambiental como The GLOBE Program y Environment On-Line que se basan en la realización de mediciones ambientales, investigación y comunicación utilizando las TIC. Para el análisis de la información, el procesamiento, el diseño y ejecución de la investigación los alumnos utilizaron herramientas metacognitivas (mapas conceptuales y la UVE de Gowin). Luego elaboraron una presentación multimedia para difundir su investigación. Se realiza una encuesta sobre la metodología de trabajo empleada y se analizan los resultados obtenidos en cuanto a habilidades y conocimientos adquiridos en el trabajo de investigación.
This work shows an educational innovation developed in an agrotechnical school, involved collaborative international networks, of environmental education, as The GLOBE Program and Environment On-Line which are based on the realization of environmental measurements, research and communication using ICT. For data analysis, processing, design and execution of research, students used metacognitive tools (concept maps and Gowinʼs Vee). After, they developed a multimedia presentation to disseminate their research. We performed a survey on the methodology employed and analyzed the results in terms of skills and gained knowledge during the research work.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Herramientas metacognitivas
Metacognitive tools
Mapas conceptuales
Concept maps
UVE de Gowin
Gowin's Vee
Educación ambiental
Environmental education
Investigación
Research
URI: http://hdl.handle.net/10481/28126
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Prieto, A.B. y Chrobak, R. (2013). Integración de TICs, investigación y herramientas metacognitivas en la educación de ciencias y ambiental. Estudio de caso: disponibilidad de agua de las cuencas del noroeste de Patagonia y su relación con la actividad solar. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4 (1), pp. 132–141. [http://hdl.handle.net/10481/28126]
Appears in Collections:Vol. 4.1 (2013)(Nº especial)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol04(1)_11_jett_prieto_chrobak.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada