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Vol. 4.1 (2013)(Nº especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/28121

Title: Concept mapping for learners of all ages
Other Titles: Mapas conceptuales para estudiantes de todas las edades
Authors: Gallenstein, Nancy L.
Issue Date: 3-Mar-2013
Abstract: Concept mapping is an inquiry technique that provides students at all ages with opportunities to demonstrate learning through performance. A concept map refers to a graphic/visual representation of concepts with linking connections that show various relationships between concepts (Novak & Gowin, 1984). Assessment is an ongoing process integrated with instruction across subject areas. The National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) emphasizes that assessment should focus on both the enhancement of student learning as well as serve as a valuable tool for making instructional decisions (NCTM, 2000). Assessment activities can take on a variety of forms, one being performance tasks. In this manuscript, an explanation of concept mapping is provided for learners ages 3 – 12 along with several examples of concept maps for young learners, including examples from an assessment project in the subject area of mathematics. Also presented are the numerous benefits of the concept mapping technique for both students and teachers.
Los mapas conceptuales son una técnica de investigación que provee a los estudiantes de todas las edades la oportunidad de demostrar el aprendizaje a través de su representación. Un mapa conceptual nos lleva a una representación gráfico-visual de los conceptos, con enlaces que muestran relaciones entre distintos conceptos (Novak y Gowin, 1984). La evaluación es un proceso continuo e integrado en la enseñanza de cada materia. El National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) pone énfasis en que la evaluación debería centrarse tanto en la mejora del aprendizaje como en servir como una herramienta valiosa para la toma de decisiones en la enseñanza (NCTM, 2000). Las actividades de evaluación pueden tomar formas muy variadas, siendo una de ellas la realización de tareas. En este artículo se ofrece una explicación de los mapas conceptuales para estudiantes de edades comprendidas entre los 3 y los 13 años, junto con varios ejemplos de mapas conceptuales para niños y jóvenes, incluyendo algunos de un proyecto de evaluación en el área de matemáticas. También se describen los numerosos beneficios del uso de mapas conceptuales tanto para estudiantes como para profesores.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Concept maps
Mapas conceptuales
Inquiry
Investigación
Early childhood
Primera infancia
Primary
Elementary
Educación primaria
Learners
Aprendices
Mathematics
Matemáticas
URI: http://hdl.handle.net/10481/28121
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gallenstein, N. (2013). Concept mapping for learners of all ages. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4 (1), pp. 59–72. [http://hdl.handle.net/10481/28121]
Appears in Collections:Vol. 4.1 (2013)(Nº especial)

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