Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(suppl2) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27376

Title: Opinión de los alumnos de fisiopatología de la facultad de farmacia de Granada sobre la actividad docente: resultados preliminares
Other Titles: Students of physiopathology at the school of pharmacy at Granada university: opinions on teaching activity. Preliminary results
Authors: Sánchez-González, Cristina
Llopis González, Juan
Issue Date: 2010
Abstract: Con objeto de mejorar la calidad de la docencia universitaria, y siguiendo las tendencias marcadas para la incorporación al Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), este proyecto pretende alcanzar el objetivo de conocer la opinión del alumnado de la asignatura de Fisiopatología de Farmacia (Granada) para conseguir un mejor rendimiento académico y una mayor adaptación de la docencia al perfil del alumnado. La población objeto de estudio está constituida por 45 alumnos de la asignatura de Fisiopatología, a la que se les proporcionó un cuestionario que cumplimentaron con la opinión que tenía cada uno de ellos sobre diversos aspectos de la docencia relacionados con la asignatura. El 80% de los alumnos encuestados consideran que la clase magistral es el mejor método didáctico para la asignatura de FP. El 60 % considera que el peor método es el planteamiento de debates en clase. Los alumnos prefieren por igual al profesor “que dicta los apuntes y proporciona las explicaciones necesarias paralelamente” y al profesor que “basa su explicación en presentaciones power point donde el alumno puede encontrar todo el contendido de la clase”. Paradójicamente, ambas actitudes son valoradas más positivamente que aquella en la que el profesor “propone referencias bibliográficas y explica los temas con ayuda de presentaciones a un ritmo dinámico, al tiempo que estimula la participación de los alumnos: el alumno elabora sus propios apuntes de manera autónoma basándose en la orientación del profesor y la bibliografía propuesta por él”.
With the aim of improving the quality of university education, and following the guidelines set out for inclusion in the European Higher Education Area, this project seeks to determine the opinions of the students studying Physiopathology at the School of Pharmacy, Granada University, in order to increase their academic performance and to enable the teaching staff to better adapt to the students’ characteristics. The study population was constituted of 45 students of Physiopathology, who were given a questionnaire to be completed, stating their opinions on various aspects of the teaching activity with respect to this subject. 80% of the students stated that the traditional lecture is the best educational method for this subject. 60% stated that classroom discussions constitute the worst approach. The students had no preference between the teacher “who dictates the subject notes and provides the necessary explanations in parallel” and the teacher “who bases his/her explanation on a PowerPoint presentation, in which the student may find the whole content of the class”. Paradoxically, both attitudes are valued more positively than that of the teacher “who provides bibliographic references and explains the subject with the assistance of presentations, at a lively rate, whilst encouraging the students to participate: the students create their own notes, independently, on the basis of the guidance provided by the teacher and the content of the proposed bibliography”.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Fisiopatología
Physiopathology
Evaluación de la enseñanza
Students’ opinion
Método didáctico
Didactic methods
URI: http://hdl.handle.net/10481/27376
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sánchez González, C.; Llopis, J. Opinión de los alumnos de fisiopatología de la facultad de farmacia de Granada sobre la actividad docente: resultados preliminares. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 177-183. [http://hdl.handle.net/10481/27376]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(Suppl2)177-183.pdf56.74 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada