Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(suppl2) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27256

Title: Acción tutorial en el EEES en la Facultad de Farmacia de la us: 4 años de experiencia de un programa de alumnos tutores
Other Titles: Tutorial action in the EHEA at the Faculty of Pharmacy of us: 4 years of experience of a student mentoring program
Authors: Fernández-Arévalo, M.
Álvarez-Fuentes, J.
Ferrero Rodríguez, C.
Marín Rubio, P.
Mate Barrero, A.
Millán Jiménez, M.
Morales González, J.
Peral Rubio, M.J.
Pichardo Sánchez, S.
Gutiérrez Praena, D.
Vega Pérez, J.M.
Issue Date: 2010
Abstract: La Facultad de Farmacia de la Universidad de Sevilla (US) tiene en marcha un Programa de Alumnos Tutores desde 2006/07 con el objetivo de que alumnos de cursos superiores (AATT) tutelen a alumnos de nuevo ingreso (1x3). Pretende generar una actitud responsable en los AATT y favorecerles el desarrollo de habilidades sociales, objetivos cualitativos dentro de la educación universitaria que sirven como preparación previa a su inserción en el mundo laboral. La actividad es supervisada por Profesores Tutores (1x3) que analizan la evolución de ambos grupos de alumnos. Es una supervisión activa a través de distintas vías de acción para ayudar a la consecución de objetivos, tales como entrevistas periódicas, revisión de informes, acciones de apoyo como charlas sobre técnicas de estudio, coloquios sobre salidas laborales, exposiciones de las experiencias personales de algunos alumnos recientemente egresados, gestión estratégica de búsqueda de empleo, elaboración de portafolios,… Con respecto a la evolución del programa, el número de profesores ha crecido moderadamente llegando a una situación estable, mientras que el número de alumnos, tanto tutores como tutelados, ha crecido en un ritmo constante acorde a las restricciones indicadas. Los resultados son muy positivos, entendiéndose que el proyecto se enmarca en un contexto más cualitativo que cuantitativo y que el principal objetivo es el robustecimiento de la experiencia y asentar una dinámica de apoyo hacia los alumnos de nuevo ingreso y de planificación de tareas, tutela y responsabilidad en general de los alumnos tutores.
The Faculty of Pharmacy of the University of Seville (US) has developed a Student Mentoring Program (from 2006/07 - present). The main objective of this project is that senior students act as Mentor Students for students at their first year in the University (1x3). It aims to generate a responsible attitude in mentor students and to promote the development of social skills, qualitative goals within higher education that serve as preparation prior to their integration into the world of work. This activity is supervised by Mentor Professors (1x3) that analyze the evolution of both groups of students. It is an active monitoring through various actions such as regular interviews, review of reports, support operations such as lectures on study skills, seminars on job opportunities, statements of personal experiences of some recently graduated students, strategic management job search, portfolio development... With regard to the development of the program, the number of Mentor Professors has grown moderately, reaching a stable condition, while the number of students, both tutor and supervised, has grown steadily in line with the restrictions indicated. The results are very positive, considering the more qualitative than quantitative character of the project and that the main objectives are the strengthening of the experience and the establishment of a dynamic support to the new students and scheduling and general responsibility for mentor students.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: EEES
EHEA
Acción Tutorial
Tutorial Action
Programa de Alumnos Tutores
Student Mentor Program
Innovación Docente
Teaching Innovation
Desarrollo de Habilidades
Skill Development
Cambio de Actitudes
Attitude Change
Grupos de Trabajo
Group Work
URI: http://hdl.handle.net/10481/27256
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández-Arévalo, M.; et al. Acción tutorial en el EEES en la Facultad de Farmacia de la us: 4 años de experiencia de un programa de alumnos tutores. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 487-493. [http://hdl.handle.net/10481/27256]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(Suppl2)487-493.pdf104.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada