Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 40 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24725

Title: Perfiles de actividad en el tiempo libre y participacion en actividades fisicas de niños de 10-12 años de Melilla
Other Titles: Profiles of free-time activity and participation in physical activities of 10-12 years old children from Melilla
Authors: Granda Vera, Juan
Montilla Medina, Mariano
Issue Date: 2010
Abstract: Está comúnmente aceptado hoy día que la participación en actividades físicas y deportivas en el tiempo libre es uno de los factores que más importancia presenta a la hora de alcanzar parámetros deseables de calidad de vida; frente a ello, los niños y adolescentes de hoy ocupan su tiempo libre en actividades como ver televisión, jugar a la videoconsola o realizar tareas académicas (Martín-matilla y otros ,2007; Jago y otros, 2005). En el presente trabajo se analizan los perfiles d actividad en su tiempo libre de niños y niñas de 11 y 12 años de edad de la ciudad de Melilla, a través del “Cuestionario de Hábitos de Actividad Física” (CHAF), diseñado por los autores del trabajo, para comprobar si los datos aportados en estudios llevados a cabo en otros contextos son cincidentes con los encontrados en este estudio y verificar si el género media en dicho perfil de actividad. Los resultados muestran un bajo nivel de participación en programas de actividad física, coincidiendo con los estudios previos en las actividades que ocupan su tiempo libre de manera mayoritaria y mediando el género como factor de participación en dichas actividades.
Nowadays, it is commonly accepted that participation in free-time physical and sport activities is one of the most significant factors in achieving the desirable parameters of quality of life. On the other hand, today children and teenagers spend their free time with activities such as watching TV, playing with video game consoles or performing academic tasks (Martín-Matilla et al., 2007; Jago et al., 2005). In this study, we analyze the profiles of free-time activity of 11 and 12 years old children from Melilla, through the “Habits in Physical Activity Questionnaire” (HPAQ), designed by the authors of the study. We aim to assess if the data collected by several studies carried out in different contexts match with the findings of this study, as well as to check if the activity profiles are marked by sex. The results show a low level of participation in physical activity programs, matching up previous studies on the activities which mainly fill schoolchildren’s free time, and the sex shows as a factor of participation in those activities.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Escolares
Educación primaria
Tiempo libre
Actividad física
Physical activity
Free time
Primary education
Schoolchildren
URI: http://hdl.handle.net/10481/24725
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Granda Vera, J.; Montilla Medina, M. Perfiles de actividad en el tiempo libre y participacion en actividades fisicas de niños de 10-12 años de Melilla. Publicaciones, 40: 9-25 (2010).[http://hdl.handle.net/10481/24725]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 40

Files in This Item:

File Description SizeFormat
521. n. 40.pdf499.47 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada