Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 38 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24690

Title: La enseñanza-aprendizaje del vocabulario en ELE con el método collage
Authors: Moral Barriguete, Cristina del
Issue Date: 2008
Abstract: En las siguientes líneas se intenta explicar cómo enseñar vocabulario en el marco de ELE con un nuevo enfoque basado en una progresión textual. La progresión textual se basa fundamentalmente en un criterio de gradación sobre una base de relevancia temática y pragmática, el desarrollo de una competencia comunicativa adecuada a la situación, el contexto bajo consideración de diferentes intenciones comunicativas y tipos de texto, así como diferentes temáticas, relacionadas con las necesidades de aprendizaje de los estudiantes en cuestión. Un texto escrito, –complejo y completo, que incluye todo tipo de material lingüístico– es el que impulsa a plantear diferentes aspectos lingüísticos, culturales, etc. que pueden surgir de él. Es el propio alumno, como ser autónomo, el que determina su progresión léxica y, por tanto, gramatical.
This paper tries to explain how to teach vocabulary as a second language with a new methodological approach supported on a textual progression, following a criterion of gradation on a base of thematic and pragmatic relevancy, the development of a communicative competence adapted to the situation, the context under consideration of different communicative intentions and types of text, as well as different thematic, related to the needs of learning of the students in question. A written text, –complex and fi nished, that includes all kinds of linguistic material– is what will stimulate to raise different linguistic, cultural aspects, etc. that could arise from it. It is the own pupil, as autonomous being, who determines his lexical and grammatical progression.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Enseñanza del vocabulario
Autonomía
Estrategias de comprensión lectora
Vocabulary learning
Autonomy
Strategies of reading comprehension
URI: http://hdl.handle.net/10481/24690
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Moral Barrigüete, C. La enseñanza-aprendizaje del vocabulario en ELE con el método collage. Publicaciones, 38: 183-193 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/24690]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 38

Files in This Item:

File Description SizeFormat
487. n. 38.pdf4.39 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada