Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura >
DDLL - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24069

Title: Competencia léxica y competencia comunicativa: bases para el diseño de programas didácticos en la educación escolar
Authors: Núñez-Delgado, Pilar
Moral Barriguete, Cristina del
Issue Date: 2010
Abstract: Las recientes conceptualizaciones de la competencia en comunicación lingüística, motivadas por la adopción de este enfoque en el diseño del currículum de la educación obligatoria en nuestro país, obligan a plantearse no sólo el concepto mismo y sus componentes sino, y sobre todo, pautas que permitan llevar a las aulas los beneficios de esta manera de entender la educación lingüística. En este sentido, la necesidad de prestar atención a la competencia léxica como parte esencial de la comunicativa, y de ofrecer algunas bases para desarrollarla, se presenta como una tarea urgente a cuyo logro pretende contribuir este artículo. Abstract:Recent conceptualizations of competence in linguistic communication, motivated by the adoption of this approach in the design of the curriculum of the compulsory education in our country, it forces to consider not only the concept itself and its components but, and above all, the guidelines that allow to bring to the classroom the benefits of this way of understanding linguistic education. In this sense, the need to pay attention to the lexical competence, as an essential part of the communicative competence, and also the need to offer some bases to develop it, it comes up as an urgent task of which achievement try to contribute this paper.
Recent conceptualizations of competence in linguistic communication, motivated by the adoption of this approach in the design of the curriculum of the compulsory education in our country, it forces to consider not only the concept itself and its components but, and above all, the guidelines that allow to bring to the classroom the benefits of this way of understanding linguistic education. In this sense, the need to pay attention to the lexical competence, as an essential part of the communicative competence, and also the need to offer some bases to develop it, it comes up as an urgent task of which achievement try to contribute this paper.
Publisher: Sociedad Espanola de Didactica de la Lengua y la Literatura
Keywords: Compentencia léxica
Didáctica del vocabulario
Enseñanza de lenguas
URI: http://hdl.handle.net/10481/24069
ISSN: 1133-4470
Rights : http://hdl.handle.net/10481/24069
Citation: Núñez, P.; Moral, C. del. Competencia léxica y competencia comunicativa: bases para el diseño de programas didácticos en la educación escolar. Lenguaje y Textos, 32: 91-97 (2010). [http://hdl.handle.net/10481/24069]
Appears in Collections:DDLL - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Articulo competencia lexica.pdf185.22 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada