Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº 9, enero 2008 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24034

Title: Research in language didactics: a model for the evaluation of oral discursive competence in secondary education
Other Titles: Investigación en Didáctica de la Lengua: un modelo para la evaluación de la competencia oral en la educación secundaria
Authors: Núñez-Delgado, Pilar
Fernández de Haro, Eduardo
Romero López, Antonio
Issue Date: Jan-2008
Abstract: Research concerning oral language teaching is one of the most unattended fields in linguistic education, both in general terms as well as specifically in Secondary education. This paper tries to take one step towards improving this state of affairs. For this purpose, we create a model for the development of oral discursive competence and we test it in a secondary education course. The pattern of results indicates improvement in the students’ oral discursive competence during the development of such a model. This procedure leads to a systematic relation between theory and practice that places us in the scientific scope of the Language Didactics field, a field to which we would like to contribute in an educational and scientific way. RESUMEN: La investigación sobre la enseñanza de la lengua oral en general, y en la etapa secundaria en particular, es uno de los campos hasta ahora más desatendidos dentro del ámbito de la educación lingüística. El trabajo que aquí se presenta constituye un intento de mejorar este estado de cosas por medio de la elaboración de un modelo para el desarrollo de la competencia discursiva oral al que ha seguido la confección de un programa específico que se ha aplicado en un curso de ESO. Este modo de proceder configura una relación sistémica entre la teoría y la práctica educativa que nos sitúa en el ámbito científico de la Didáctica de la Lengua, una disciplina con objeto y métodos propios a cuya consolidación en su doble proyección docente y de investigación, pretendemos contribuir.
La investigación sobre la enseñanza de la lengua oral en general, y en la etapa secundaria en particular, es uno de los campos hasta ahora más desatendidos dentro del ámbito de la educación lingüística. El trabajo que aquí se presenta constituye un intento de mejorar este estado de cosas por medio de la elaboración de un modelo para el desarrollo de la competencia discursiva oral al que ha seguido la confección de un programa específico que se ha aplicado en un curso de ESO. Este modo de proceder configura una relación sistémica entre la teoría y la práctica educativa que nos sitúa en el ámbito científico de la Didáctica de la Lengua, una disciplina con objeto y métodos propios a cuya consolidación en su doble proyección docente y de investigación, pretendemos contribuir.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Language didactics
Oral discursive competence
Secondary education
Didáctica de la lengua
Competencia discursiva oral
Educación secundaria
URI: http://hdl.handle.net/10481/24034
ISSN: 1697-7467
Citation: Núñez, M.P.; Fernández de Haro, E.; Romero López, A. Research in language didactics: a model for the evaluation of oral discursive competence in secondary education. Porta Linguarum, 9: 111-126 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/24034]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº 9, enero 2008
DDLL - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Evaluation oraL competence_Portalinguarum.pdf124.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada