Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,1 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23217

Title: Entre la realidad y el deseo: una visión del asesoramiento
Other Titles: Between the reality and the desire: a vision of the advice
Authors: Montero, Lourdes
Sanz Lobo, María Dolores
Issue Date: 2008
Abstract: Este artículo pretende destacar la importancia de aspectos como la colaboración, el trabajo en red y la dinamización de proyectos de innovación, como ejes fundamentales del asesoramiento psicopedagógico en un centro educativo. El trabajo colaborativo entre los distintos agentes implicados dentro y fuera de la institución escolar, así como la figura del asesor como dinamizador de cambios educativos orientados a la mejora, no sólo constituyen el supuesto de partida sino la meta deseada. Comenzaremos el trabajo con una necesaria aclaración de términos, dada la enorme diversidad de sentidos de los términos manejados, tratando de conceptualizar qué entendemos por asesorar y a qué tipo de asesores nos estamos refiriendo. Y si bien haremos una mención al conjunto de figuras que ocupan hoy el amplio paraguas del asesoramiento, nuestra mirada se focalizará en el asesoramiento interno en un centro educativo en el marco de la orientación. Inicialmente, partimos de reconocer el complejo entramado de perfiles y funciones de los distintos profesionales y la labor asesora de todos ellos a distintos niveles. Como hemos mencionado, nos centraremos en la figura del asesor interno (principalmente el orientador escolar) y trataremos de ver cuál es su situación, tomando como punto de partida el conocimiento de cerca y desde dentro de la realidad gallega, en un rico y constante devenir de la práctica a la teoría y de ésta a la práctica. Nuestro trabajo se sitúa así en el marco de una perspectiva biográfica en la constitución del asesoramiento.
We’ll be trying here in this paper to put forward the importance of aspects such as: collaboration, networking and the development of innovation educational projects as an essential foundation of psicopedagogical counselling in a school centre. Collaborative work between professionals who are engaged in different ways, inside and outside the educational institution, as well as the adviser as developer of educational changes with an improvement design, are not only the starting point of our compromise but also a desirable goal. We shall start our work proceeding to a necessary clarification of terms, taking into account the varied acceptions of the term, and will go on with our conceptualization of the way in which we understand the assessorship actions and the specific kind of assessors we are talking about. It is true that we’ll give a reference to the great variety of types of assessor which it is possible to find at education at the moment, but the important thing is the fact that we’ll come to terms with the internal assessor work in a school centre. We will be initially concerned with the complex situation in which assessor profiles and functions are embedded. As it was mentioned, the focus of our work will be the internal assessor (with a school orientation) and we’ll try to analyse the situation of his or her work within the context of the Galician education system, with the intention of moving on from practice to theory and from theory to practice. In tis way, we can say our work is placed within the framework of a biographical perspective in the construction of assessorship actions.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev121COL3;121
Keywords: Asesoramiento psicopedagógico
Enfoque colaborativo
Trabajo en red
Psicopedagogical assesorship
Colaborative approach
Networking
URI: http://hdl.handle.net/10481/23217
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Montero, L.; Sanz Lobo, M.D. Entre la realidad y el deseo: una visión del asesoramiento. Profesorado, 12(1): colaboración3 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/23217]
Appears in Collections:Vol. 12,1 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev121COL3.pdf290.95 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada